Zelf een website bouwen kan, zeker in het begin, echt een uitdaging vormen. Waar moet je op letten? Hoe moet je een aantrekkelijke website inrichten? Welke informatie moet er wel en juist niet in? Wie zijn je concurrenten? Dit soort vragen vormen vaak de basis voor een strategie om jouw website vorm te geven. Aangezien er dagelijks overal ter wereld nieuwe sites online blijven komen is het belangrijk dat jouw website er echt uitspringt voor bezoekers. Deze tien tips kun je voor iedere website, blog of platform toepassen om er een succesvolle website van te maken.
Een van de meest essentiële stappen die je kunt en moet zetten wanneer je aan een nieuwe website begint, is het vaststellen van jouw doelgroep. Zonder doelgroep weet je namelijk niet voor wie je jouw website bouwt en wie alle informatie moet lezen die je op jouw website zet. Vaak wordt een website gebouwd vanuit het oogpunt van de websitebouwer. Dit is echter een klassieke valkuil! Je bouwt de website namelijk niet voor jezelf, maar voor jouw doelgroep. Is jouw doelgroep bijvoorbeeld de zakelijke markt? Dan kun je gerust een zakelijke website met een strak en minimalistisch design maken. Maak je jouw site voor jongeren, dan kun je jouw site veel speelser en met meer kleuren inrichten. Vind je het lastig om te bepalen wie je doelgroep is? Dan kun je dit ook uitbesteden aan een SEO bureau zoals WeTalkSEO.
Zodra je weet wie je doelgroep is kun je gaan nadenken over het doel van jouw website. Wat wil je dat bezoekers doen? Moeten ze jouw producten kopen via jouw website? Wil je bezoekers informeren? Wil je ze amuseren of ergens toe aanzetten? Wil je bouwen aan een community of wil je mensen inspireren? Dit is namelijk heel bepalend voor het ontwerp van jouw website.
Dat het niet verstandig is om van je websitemenu een in neonletters knipperend doolhof te maken, moge duidelijk zijn. Maar hoe maak je nu wel een overzichtelijk navigatiemenu? Allereerst is het voor bezoekers belangrijk dat zij in een oogopslag de structuur van jouw website kunnen zien en begrijpen. Hoe meer handelingen een bezoeker moet doen om bij de gewenste informatie komen, hoe sneller hij de site weer zal willen verlaten. Zorg er dus voor dat de menupagina's kort omschrijven waar deze pagina over gaat. Dit is prettiger voor de gebruiker en prettiger voor zoekmachines. Zoekmachines waarderen jouw site namelijk meer als deze een duidelijke structuur en overzicht bevat. Met een overzichtelijk menu zorg je er dus voor dat de juiste pagina’s gevonden en geïndexeerd worden en maak je jouw website overzichtelijk voor bezoekers.
Dit wordt door Google (en andere zoekmachines) beloont door jouw website hoger te laten ranken.
Waarschijnlijk heb je al eens gehoord dat content belangrijk is voor een website. Wist je echter dat het ook heel belangrijk is dat je deze content continu blijft vernieuwen? Ook dit wordt namelijk door zoekmachines zoals Google beloont door jouw website hoger te laten ranken. Wat heel belangrijk is hiervoor, is dat je content schrijft die is toegespitst op jouw doelgroep en dat de content tegelijkertijd past bij jouw bedrijf en de boodschap die je hiermee uit wilt dragen. Maak je bijvoorbeeld een website voor jonge moeders, dan zal de schrijfstijl voor jouw content een hele andere insteek hebben dan wanneer je een website maakt met informatie over festivals voor studenten. Zorg er daarnaast ook altijd voor dat je geen ‘oud nieuws’ breng. Niemand heeft behoefte aan het zoveelste artikel dat uitgekauwd nieuws nog een keer onder de aandacht brengt. Schrijf daarom iets nieuws, haak in op nieuwsberichten en wees creatief! Unieke content zorgt er namelijk voor dat jouw websitewaarde vergroot wordt voor zoekmachines en bezoekers en hiermee kun je ook de vragen van jouw bezoekers beantwoorden.
Over teksten schrijven gesproken… Als je teksten schrijft voor het web, zorg er dan voor dat ook jouw teksten duidelijk gestructureerd zijn door middel van H1’s en H2’s. Dit vergroot de leesbaarheid van jouw teksten voor lezers én zoekmachines. Deze scannen jouw tekst namelijk op onderwerpen en hoe beter jouw tekst ‘leesbaar’ is voor zoekmachines, des te beter dit is voor de ranking van jouw website.
Heb je een mooie site gemaakt, dan horen daar natuurlijk ook kwalitatieve afbeeldingen en foto’s bij. Stockfoto’s zijn vaak erg algemeen en ogen vaak niet erg professioneel. Investeer daarom in mooie, unieke foto’s die echt iets toevoegen aan jouw website. Hierdoor oogt jouw website professioneler en kun je echt jouw visie overbrengen via jouw site. Hierbij is het ook belangrijk dat je alt tags toegevoegd aan jouw afbeeldingen. Dit zijn korte omschrijvingen die je kunt toevoegen aan jouw afbeelding of foto, die omschrijven waar de afbeeldingen over gaat. Zoekmachines scannen deze teksten nog steeds, dus voor de vindbaarheid is het altijd goed om een alt tag en title tag aan een afbeelding mee te geven.
Natuurlijk wil je graag weten of jouw website goed bezocht wordt, en of mensen op de belangrijkste pagina’s terecht komen. Dit kun je meten door Google Analytics te installeren voor jouw website. Hierdoor kun je alle relevante informatie analyseren, zoals bezoekersaantallen, vanuit welke landen jouw site het meest bezocht wordt, welke pagina’s goed bezocht worden, maar ook welke pagina’s snel verlaten worden en wat de conversie van de verschillende pagina’s is.
Maak gebruik van een snelle hosting voor je website om te zorgen dat je website een stuk sneller wordt. Dit kan bijvoorbeeld speciale Wordpress hosting zijn of SSD hosting. Je kunt een tool als Google PageSpeed Insights gebruiken om inzicht te krijgen in hoe snel de laadtijd van jouw website is. Je kunt ook andere stappen uitvoeren om jouw website sneller te maken, zoals het verkleinen van afbeeldingen voor het web. Hierdoor hebben ze minder laadtijd nodig en werkt jouw site dus ook sneller. Hoe korter de laadtijd van jouw website is. hoe beter.
Hiermee bedoelen we niet alleen beveiliging van jouw site voor hackers van buitenaf, maar ook de beveiliging van jouw website-adres. Dit doe je door een SSL-certificaat aan te schaffen. Hierdoor wordt de verbinding tussen jouw website en het apparaat van de bezoeker versleuteld, zodat niemand meer mee kan lezen. Biedt je bezoekers de mogelijkheid tot inloggen (met een eigen gebruikersnaam en wachtwoord), dan is een SSL-certificaat verplicht. Zorg daarnaast ook voor cookiemeldingen en een privacy policy zodat je voldoet aan de AVG privacywetgeving.
Een website is eigenlijk nooit af. Ga daarom niet achterover leunen als de website eenmaal gelanceerd is, maar blijf constant vernieuwen. Dit kan zowel door blogs te schrijven, content toe te voegen voor jouw productpagina’s maar ook door nieuwsbrieven voor bezoekers te maken. Daarnaast is het ook aan te raden om via social media regelmatig nieuwe berichten te posten voor jouw website. Wanneer zoekmachines zien dat websites constant vernieuwd worden, belonen ze dit door jouw website hoger te ranken.