Tweet not found
The embedded tweet could not be found…
Twitter heeft een nieuwe naam. Welke naam? Heel simpel: X. Ja, gewoon X. Natuurlijk zullen wij en iedereen het nog steeds over Twitter hebben, maar de rebranding is een feit. Het grote doel van Elon Musk? Hij wil van X een platform maken waar je alles kunt doen, zodat je de site eigenlijk niet eens meer hoeft te verlaten.
Als je nu naar de website van Twitter gaat zie je dat het Twittericoontje (een vogel) vervangen is door een X. Op het hoofdkantoor van Twitter hebben ze de wijziging gisteravond gevierd met een projectie van X op het eigen gebouw:
The embedded tweet could not be found…
Twitter CEO (dat is Elon Musk niet meer, hij heeft een ander aangesteld) Linda Yaccarino liet vannacht weten op Twitter dat zij en Musk werkelijk grootse plannen hebben voor X. (X.com verwijst nu door naar Twitter.com, trouwens).
"Het is een uitzonderlijk zeldzaam iets - in het leven of in het bedrijfsleven - dat je een tweede kans krijgt om een andere grote indruk te maken," aldus Yaccarino. "Twitter heeft een enorme indruk gemaakt en de manier waarop we communiceren veranderd. Nu zal X verder gaan, het wereldwijde dorpsplein transformeren."
"X is de toekomstige staat van onbeperkte interactiviteit - gecentreerd in audio, video, berichten, betalingen/bankieren - het creëren van een wereldwijde marktplaats voor ideeën, goederen, diensten en kansen. Aangedreven door AI, zal X ons allemaal op manieren verbinden die we ons net beginnen voor te stellen."
Met andere woorden, Twitter moet veel groter worden dan alleen maar 'social media.' Qua audio maakt Twitter al heel stappen door Spaces, een soort van live podcast die mensen kunnen opnemen. Ik doe daar zelf wekelijks ook aan met met de Wekelijkse Twitter Space van Forum for Democracy International. Voor video's geldt dat ook steeds meer mensen daarvan gebruik maken. Er zijn zelfs videocasters die hun video's alleen op Twitter zetten. Tucker Carlson bijvoorbeeld, de bekende conservatieve Amerikaanse opiniemaker.
"Jarenlang hebben fans en critici Twitter aangespoord om groter te dromen, sneller te innoveren en ons grote potentieel te vervullen," gaat Yaccarino verder. "X zal dat en meer doen. We zijn al begonnen om X vorm te zien krijgen in de afgelopen 8 maanden door onze snelle functielanceringen, maar we zijn nog maar net begonnen."
Ze sluit af door te stellen dat er "absoluut geen limiet [is] aan deze transformatie. X zal het platform zijn dat, nou ja... alles kan leveren. Elon Musk en ik kijken ernaar uit om samen met onze teams en elke enkele van onze partners X naar de wereld te brengen."
Voor Facebook en Google - en zelfs voor creditcards en banken - zal X een potentiële levensgevaarlijke concurrent kunnen zijn. Als je echt alles kunt doen met en op X, tja, waarom zouden mensen nog gebruik maken van die andere bedrijven? Musk is heel slim er al voor aan het zorgen dat 'content creators' aan Twitter kunnen verdienen; zij krijgen een deel van de advertentie-inkomsten die gegenereerd worden onder hun tweets. Bij sommige gebruikers zorgt dat nu al maandelijks voor vele duizenden euro's aan extra (en nieuwe) inkomsten.