shutterstock 222303232
Plasterk voorspelt politieke aardverschuiving in 2025. Bron: Pieter Beens/Shutterstock.com

De Vervalshow van Youp van 't Hek: Openlijke laster en leedvermaak in 'Jeroen & Youp' aan het adres van Ronald Plasterk

Media02 jan , 11:00

Als we dachten dat het afscheid van Youp van ’t Hek een feestelijke terugblik op een indrukwekkende carrière zou zijn, dan kwamen we bedrogen uit. De uitzending van Jeroen & Youp, bedoeld als eerbetoon aan de gestopte cabaretier, ontaardde in een ordinair bash-festijn met Ronald Plasterk als onterecht mikpunt. Met medewerking van Jeroen Pauw en een smakeloze Claudia de Breij werd Plasterk zonder bewijs valselijk belasterd. Dit was geen cabaret, dit was karaktermoord verpakt als humor.

Het dieptepunt kwam vanaf minuut tien. Jeroen Pauw, bekend om zijn vaak vileine ondervragingen, leidde Youp van ’t Hek richting Plasterk met de opmerking: “Ik zeg Ronald Plasterk en wat zeg jij dan?” De intonatie was alleszeggend—een perfect opmaatje voor Youp om zijn giftige pijlen af te schieten. En dat deed hij met verve, hoewel inhoudelijk volledig uit de bocht.

Van ’t Hek insinueerde dat Plasterk zich schuldig had gemaakt aan duistere praktijken rond een kankervaccin en zelfs persoonlijk geld zou hebben gevraagd van Sywert van Lienden, in een periode dat van Lienden nog geen bewezen fraudeur was. Hij koppelde dit aan “gejat geld,” “patenten” en andere grove insinuaties zonder enig bewijs. Dit alles werd met een schaamteloze lach en instemmend gegiechel van Claudia de Breij gebracht.

Wat Youp van t' Hek lijkt te vergeten in zijn tirade, is dat Plasterk niets onrechtmatigs heeft gedaan. Het verzoek om investering in een kankervaccinproject had niets van doen met frauduleus gedrag. Het patent in kwestie was rechtmatig eigendom van Plasterk. Dit soort verdachtmakingen is niet alleen ongefundeerd, maar vormt een directe aanval op Plasterks reputatie—een klassieke case van openlijke laster.

En wat te denken van de setting? Pauw, die zichtbaar geniet van de beschuldigingen, en De Breij, die het hele fragment doorspekt met haar gegiechel. Dit was geen journalistiek, geen cabaret en zeker geen eerbetoon. Dit was leedvermaak op zijn lelijkst.

Youp van ’t Hek stond ooit bekend om zijn scherpe satire. Maar dit keer ging het niet om satire; dit was een ordinaire poging om iemand publiekelijk te beschadigen. De vraag rijst: is dit hoe we afscheid nemen van een cabaretier met een decennialange carrière? Door hem een podium te bieden voor ongefundeerde beschuldigingen en persoonlijke aanvallen?

De uitzending werpt ook een schaduw over de omroep die dit faciliteert. Waar zijn de journalistieke standaarden? Waar is de redactionele verantwoordelijkheid? Dit soort gedrag legitimeren, onder het mom van entertainment, zet de deur open voor meer laster en sensatiezucht op publieke televisie.

(Artikel gaat verder onder deze oproep) Steun De Dagelijkse Standaard financieel via BackMe, want alleen met uw bijdrage kunnen wij ons belangrijke rechtse werk voortzetten en een krachtig alternatief blijven vormen voor de linkse mainstream media. Uw steun is cruciaal om onze onafhankelijke stem te behouden en de vrijheid van meningsuiting te waarborgen in een medialandschap dat vaak overheerst wordt door eenzijdige opvattingen. Samen kunnen we de balans bewaren en een pluriform medialandschap in stand houden.

Het minste wat men van Youp t' Hek, Pauw en de NPO mag verwachten, is een publiekelijke rectificatie. Ronald Plasterk verdient geen karikatuur van zichzelf te zijn in een cabaretact, maar respect voor zijn wetenschappelijke en politieke bijdrage. Youp’s finale blijkt een smet op zijn nalatenschap, en dat is zijn eigen schuld.

Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten