SIRE, Stichting
Ideële Reclame, is gestart met een bewustwordingscampagne om polarisatie in de
samenleving tegen te gaan. Aanleiding hiervoor zijn twee onderzoeken die gedaan
zijn naar de polarisatie in Nederland. Een van de onderzoeken is van SIRE zelf en
het andere onderzoek komt uit de koker van het SCP, het Sociaal en Cultureel
Planbureau. Uit dat onderzoek is gebleken dat zo’n driekwart van de burgers
vindt dat de polarisatie in Nederland is gestegen. Zo zou volgens
het onderzoek van SIRE 1,4 mensen in Nederland het contact met vrienden of familie
drastisch verminderd of in sommige gevallen zelfs compleet beëindigd. De
oorzaak van deze breuk bij mensen is voornamelijk vanwege meningsverschillen.
Het gaat hierbij om de welbekende gevoelige onderwerpen zoals corona en vaccinatie
maar ook immigratie, stikstof, klimaat en natuurlijk: Zwarte Piet.
De nieuwe
slogan van SIRE: “Verlies elkaar niet als polarisatie dichtbij komt” moet er
dan ook voor gaan zorgen dat we als Nederlanders weer dichter bij elkaar komen.
SIRE, die in 2019 met de #doeslief
campagne wel een klein succesje hadden zullen
naar verwachting met de nieuwe campagne minder succes hebben. Het onderwerp is
complex en dermate gevoelig bij veel Nederlanders dat de kans op verzoening
tussen voor en tegenstanders van bepaalde onderwerpen niet heel groot is. Zeker
nu ook de Provinciale Statenverkiezingen voor de deur staan en veel politici en
partijen druk bezig zijn met het framen van hun tegenstanders.
Volgens Sire voorzitter Marc Oosterhout is er een hoge urgentie om het bespreekbaar te
maken. "Polarisatie voelt bedreigend. Voordat je het weet, verlies
je elkaar. Tegelijkertijd zijn we er zelf medeverantwoordelijk voor. Iedereen
kan polariseren, maar iedereen kan ook verbinden. Onze campagne is een oproep
daartoe." Aldus Oosterhout.
Net wanneer er juist vanuit de overheid een
campagne is gestart die polarisatie verder aanwakkert komt SIRE met een
tegen campagne. Toeval? Of is het een stukje damage control om de complete
clusterfuck van de
Omar en Samira krijgen geen sleutel campagne nog een
beetje de kop in te drukken.
UPDATE 14/01
Voor de goede orde: SIRE is geen overheidsinstantie en is ook niet opgezet door de overheid. SIRE is afkomstig uit het communicatievak zelf. SIRE heeft geen enkele band met de overheid. Ze krijgen ook geen subsidie. Alle campagnes worden gratis gemaakt. Ook alle mediaplaatsingen (TV, radio, buitenreclame, advertenties, on line etc.) zijn gratis. Ze zeggen daarover: "Onze autonomie is ons grootste goed."