Max Verstappen kende zondag een race vol uitdagingen tijdens de Grand Prix van China. De drievoudig wereldkampioen begon vanaf de vierde startpositie, maar zakte in de openingsronde terug naar de zesde plek. Uiteindelijk wist hij zich terug te knokken naar de vierde plaats, achter Oscar Piastri, diens teamgenoot Lando Norris en George Russell. Ondanks de teleurstellende start en het gebrek aan tempo in de eerste fase van de race zag Verstappen toch positieve punten.
De race op het Shanghai International Circuit draaide grotendeels om bandenmanagement, iets waarin Red Bull dit keer niet uitblonk. Verstappen verloor bij de start meteen posities aan de Ferrari’s van Charles Leclerc en Carlos Sainz. Hoewel hij deze plekken later terugwon, bleek de eerste stint op de mediumband niet competitief genoeg.
Zelf was Verstappen kritisch op de strategie van het team: "Ik heb de eerste stint gereden zoals het team het wilde, met rondes van 37.1. Maar ik zei al dat we dan te langzaam zouden zijn. Dat is ook wel gebleken, dan lopen ze best wel snel bij je weg."
Pas na de overstap naar de harde band begon de Nederlander tempo te vinden, al had hij aanvankelijk moeite met de temperatuur van de banden. "De tweede stint was in het begin ook lastig. De banden werden te warm en dan kan je niet aanvallen. Maar hoe langer we reden, hoe beter het ging. Jammer dat de race geen zes uur duurde."
Hoewel de overwinning nooit in zicht was, haalde Verstappen in de slotfase nog wel Charles Leclerc in voor de vierde plek. "Ik zag dat hij veel onderstuur had, dus ik probeerde hem te forceren om te verdedigen in bocht 2. Daarna kon ik er buitenom langs in bocht 3." Het was een van de weinige echt spannende momenten in een verder weinig enerverende race.
München, Solingen, Nieuwegein: asielzoekers storten een golf van terreur over Europa. Dit moet direct stoppen. Asielminister Marjolein Faber moet DIRECT een asielstop instellen. TEKEN de petitie van Cultuur onder Vuur en help Nederland beschermen tegen de radicaal-islamitische massa-immigratie!
Waar Red Bull de afgelopen jaren dominant was, lijkt de concurrentie dit seizoen steeds dichterbij te komen. McLaren boekte in China een indrukwekkend 1-2-resultaat, terwijl ook Mercedes met Russell op het podium stond. Ferrari kende een teleurstellende race, maar is in de basis competitief. Verstappen erkende dan ook dat er werk aan de winkel is: "We staan er op dit moment niet zo sterk voor als de andere teams, dus daar moeten we aan werken. Hopelijk is het in Japan al een stapje beter."
Met zijn vierde plaats in China behoudt Verstappen de tweede plek in het wereldkampioenschap met 36 punten. Lando Norris blijft de leider met 44 punten. Over twee weken krijgt Verstappen de kans op revanche in de Grand Prix van Japan, een circuit waar Red Bull traditioneel sterk is. De vraag is echter of dat genoeg zal zijn om McLaren en Mercedes af te troeven.