De Grand Prix van Hongarije is voor Max Verstappen uitgelopen op een enorme deceptie. De Red Bull Racing-coureur werd vijfde. Niet omdat hij zo traag was - hij had wat dat betreft derde moeten worden - maar omdat zijn team fout op fout stapelde. Zijn reactie na de race was dan ook veelzeggend. Hij ging he-le-maal los. Tijdens de race had Max harde discussies met GP, zijn ingenieur. Niet zo gek. De strategie van het team was namelijk wanstaltig. Zoals Max achteraf uitlegde werd hij de eerste keer te laat naar binnen gehaald om te pitten waardoor hij terecht kwam achter
Lewis Hamilton... "Dat kan een keer gebeuren." Maar daarna
deden ze het gewoon nog een keer. En ja, dat was een probleem.
Het is namelijk schier onmogelijk om in te halen in Hongarije. Uiteindelijk nam Max daarbij zoveel risico's dat hij een aanraking had met Hamilton. Dat deed niets slechts voor Hamilton, maar Max schoot er daardoor wel af, waarna hij Charles Leclerc ook moest voorlaten en niet vierde maar vijfde werd.
Over de boardradio waren er harde discussies. Max ging los op de FIA en de manier van rijden van met name Hamilton, en ook op de strategie van het team. Zijn ingenieur reageerde daar op een gegeven moment op door dingen te zeggen als "dit is kinderachtig" (!) en "nou, dat was een rustige introductie, Max." Verstappen werd daar natuurlijk alleen maar bozer van.
Na de race werd hem gevraagd of hij vond dat hij "sorry" moest zeggen tegen zijn team. Dat vond Max niet. "Waarom? Ik begrijp niet waarom mensen denken dat je niet fel mag zijn over de boardradio. Dit is een
sport. Als mensen het niet fijn vinden dat ik zo spreek moeten ze lekker thuis blijven." Oeps.
"Vorig jaar toen we een auto hadden die de snelste was kon je dit soort fouten maken," aldus Max, "maar dat is nu niet zo." Dus ja, ging hij verder. "dat frustreert me natuurlijk. Ik wil dat de dingen beter geregeld worden. Ik ben realistisch, we hadden de McLarens vandaag niet kunnen verslaan maar we waren derde geworden als we ons werk beter hadden gedaan."
Fel, maar te fel?
Britse commentatoren vonden dat Max zelf ook fouten maakte én zowel zij als veel gewone mensen waaronder Nederlanders op X vinden dat hij te fel was - zowel na de race als tijdens de race over de boardradio. "Hij wordt te snel boos," wordt gezegd. "Hij moet zich meer inhouden."
Aan de ene kant is dat zeker waar. Het kan niet zo zijn dat je elke keer weer als dingen misgaat publiekelijk woest wordt en je laat gaan. Dat is een Verstappen-kwaal. En nee, publiek boos worden is geen kracht. Aan de andere kant moeten we ook weer niet huilen dat hij fel is. Dat hoort erbij. De grote kampioenen zijn dat vaak geweest. In onze huidige cultuur zijn we misschien wel te bang voor confrontaties en zijn we geneigd zwakheid - het uit de weg gaan van confrontaties - te zien als "verstandig."
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Bij DDS zijn we KLAAR met de politiek correcte verhalen van de mainstream media én de walgelijke politiek van het partijkartel. Wij zijn er voor JOU. Voor ons volk, ons land, onze cultuur. Maar om patriottisch verslag te kunnen doen van het nieuws hebben we JOUW STEUN nodig. Het kartel wil ons namelijk op elke mogelijke manier SLOPEN. Steun ons! Doneer aan DDS via BackMe en help ons pal te staan in dit politiekcorrecte medialandschap! Als je echt in controle bent van je emoties dan is het wijs om dingen achter gesloten deuren te zeggen - en om daar boos te worden als je denkt dat je daarmee toekomstige beslissingen kan beïnvloeden. Maar het is niet "wijsheid" dat je dat uit angst doet; uit een gebrek aan zelfvertrouwen. Uit zwakte. Zoals we tegenwoordig maar al te veel zien, zeker onder Britse en met name Néderlandse mannen.