Zo haal je ‘Gen-Z’ over om te solliciteren bij jouw bedrijf

Economie15 okt 2022, 7:00
Generatie Z, oftewel ‘Gen-Z’, is de opvolgende generatie van de Millennials. Mensen die tussen 1996 en 2015 zijn geboren behoren tot Gen-Z. Deze generatie staat ook wel bekend als de eerste generatie die niet zonder internet zou kunnen. Hun idolen hangen niet meer boven hun bed, maar zijn te vinden in de volgerslijst op Instagram. Daarnaast staat Gen-Z bekend als echte aanpakkers, zijn ze zelfvoorzienend en niet vies zijn om hun handen uit de mouwen te steken. Als bedrijf lijkt het je interessant om kandidaten uit deze generatie binnen te halen. Maar hoe doe je dat bij een nieuwe generatie? In dit artikel geven we je tips!
Speel in op de wensen en behoeftes
Generatie Z is niet voor niets een generatie op zichzelf. Dit komt omdat hun doen en laten anders is dan andere generaties. Hierbij komen ook andere wensen en behoeftes kijken dan bij andere generaties. Gen-Z is heel toekomstgericht, ze denken niet op de korte termijn maar zijn al vroeg bezig om hun carrière uit te stippelen. Ze hebben interesse in doorgroeimogelijkheden en als het kan willen ze werken vanuit het buitenland. Daarnaast vind Gen-Z een gezonde balans tussen werk en privé heel belangrijk, thuis werken is echt hun ding. Tot slot vinden ze een goede werksfeer meer dan belangrijk. Een goede band met collega’s, gezellige uitjes en ruimte voor flexibiliteit vallen hieronder.
Nu je dit weet, hoe haal je Gen-Z’ers over om bij jou te komen werken? Want alleen een poster met ‘personeel gezocht’ werkt niet meer. Mocht jouw bedrijf nu beschikken over bovenstaande punten, dan is het eenvoudig en hoef je dit alleen maar te benoemen in je vacatures. Mocht je bedrijf nog niet helemaal zo in elkaar zitten? Dan is het verstandig om te kijken naar wat je kunt aanpassen om meer Gen-Z-minded te zijn. Zo vergroot je de kans om deze kandidaten binnen te halen.
Go digital
Gen-Z is vooral online vindbaar. Alles wat ze doen is online en eigenlijk kunnen ze ook niet zonder internet. Dit maakt ook dat deze generatie digitaal op zoek gaat naar vacatures. Zorg dat jouw vacatures online goed leesbaar is. Om het helemaal compleet te maken, maak je website ook mobile friendly.
Daarnaast is Gen-Z veel bezig met social media. Vinden ze een leuk bedrijf? Dan checken ze altijd even de social media voor ze gaan solliciteren. Zorg er daarom voor dat jouw bedrijf ook actief is op social media. Daarnaast kun je social media ook inzetten om online je vacature te verspreiden. Doe dit op een creatieve manier die een jonge doelgroep aanspreekt. Hierdoor onderscheidt je je van je concurrenten en is de kans groter dat iemand uit Generatie Z reageert op jouw vacature.
Zorg dat je opvalt
Wanneer iemand uit generatie Z heeft gesolliciteerd, hebben ze waarschijnlijk al een heel beeld gevormd over de organisatie voordat ze überhaupt iemand van het bedrijf hebben gesproken. Het is daarom belangrijk om voor een goed imago te zorgen als werkgever. Het is voor Gen-Z belangrijk dat je bedrijf zich inzet voor het milieu en de maatschappij. Daarnaast vinden ze een goede bedrijfscultuur ook belangrijk. Een leuke werkomgeving met voldoende flexibiliteit om zich helemaal te kunnen ontplooien. Laat zien wie je als bedrijf bent en wat je doet door je transparant op te stellen. Laat medewerkers aan het woord om een indruk te geven van de bedrijfscultuur.
Is Gen-Z de moeite waard?
Na het lezen van dit artikel, is het begrijpelijk dat je denkt dat het een hoop werk is om kandidaten uit generatie Z binnen te halen. Is het dan wel de moeite waard? Gen-Z biedt zeer interessante kandidaten voor je organisatie. Ze zijn hoogopgeleid, niet vies van hard werken en hebben nieuwe talenten die jouw organisatie naar een hoger niveau kunnen tillen.
Dus is Gen-Z de moeite waard? Wij zeggen van wel! Dus als het aan ons zou liggen, zou ik snel die vacature plaatsen om deze nieuwe talenten binnen te halen. 
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten