image001 3

Programmatisch adverteren: wat is het en wat levert het precies op? 

Economie23 feb , 5:00

Zodra je als ondernemer een e commerce marketing bureau inschakelt, kom je waarschijnlijk ook voor heel veel nieuwe mogelijkheden te staan. Het doel is om de doelgroep beter te bereiken. Om meer klanten aan te trekken en je resultaten binnen de zoekmachines te verhogen. Dat alles kan op heel veel verschillende manieren. Ook met methodes waar je misschien nog nooit eerder van hebt gehoord. Een van die doeltreffende methodes is bijvoorbeeld programmatisch adverteren, ook wel programmatic advertising genoemd. Maar wat is dat precies? En belangrijker nog: wat levert het op? 

Wat is programmatisch adverteren? 

Maar hoe werkt programmatic advertising​ dan precies? Door de jaren heen is de advertentietechnologie sterk veranderd. Ondernemers maken massaal gebruik van het aankopen van digitale advertenties om zo snel de doelgroep te bereiken. Bij programmatic advertising wordt er onderzocht hoe de doelgroep nog sneller bereikt kan worden. Dit gebeurt aan de hand van enkele criteria. Op basis van de geautomatiseerde stappen wordt zo bepaald op welke plekken er geadverteerd moet worden. Het is dus een geheel geautomatiseerd gegeven. Hetgeen veel voordelen biedt.  Bij programmatisch adverteren zorgt de adverteerder er dus voor dat het systeem een soort algoritme ontvangt. Deze parameters worden vervolgens gebruikt om op de juiste plekken en op de juiste wijze automatisch advertenties te plaatsen. Daarnaast gebruikt de software dus ook verschillende technieken om het koopgedrag en kijkgedrag van de doelgroep te analyseren en op die manier doeltreffend advertenties te tonen. 

Welke voordelen levert het op? 

Maar waarom zou je voor programmatisch adverteren kiezen? Hier kunnen we heel kort over zijn: het levert namelijk ongelooflijk veel voordelen op. In de eerste plaats als we kijken naar de tijdsbesparing. Je bespaart ongelooflijk veel tijd bij het ontwikkelen en bedenken van nieuwe campagnes en advertenties om jouw doelgroep zo snel en efficiënt mogelijk te benaderen. Bovendien gebeurt dit meestal beter als het geautomatiseerd is. Het is niet alleen een geautomatiseerd proces, maar het analyseert ook nog eens de prestaties om zo nog meer succes te behalen.  Daarnaast leer je dankzij programmatic advertising meer over jouw doelgroep. Het systeem weet namelijk het gedrag van de doelgroep feilloos te analyseren en in te spelen op de kleinste triggers. Hierdoor kan het marketingdoel sneller behaald worden en kan er ook sneller bijgestuurd worden als het resultaat onvoldoende naar wens is. Ook kun je metingen en optimalisatie in realtime doen, om de maximale resultaten verder te stimuleren. 

Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten