Duurzaam rijden wordt dé standaard in de EU. De lidstaten hebben hierover een akkoord bereikt. Vooral voor Duitsland was dit een grote stap. Zij hebben er nog steeds vertrouwen in de milieudoelen ook behaald kunnen worden met dat schone (hybride) auto’s. Desondanks heeft de overweldigende meerderheid van autofabrikanten wereldwijd al voor de elektrische auto gekozen.
Niet alleen personenauto’s moeten gaan elektrificeren. Ook vrachtwagens gaan elektrisch. Hiervoor zal een dicht netwerk van laadpunten langs de snelwegen moeten verrijzen. Ook in grote steden en bij knooppunten komen laadpalen voor de vrachtrijders die de steden bevoorraden.
Het opschalen van de laadinfrastructuur is een kritieke succesfactor om de ambities van de Europese Commissie te kunnen halen. De capaciteit van het elektriciteitsnet wordt in veel landen nu al volledig benut. Er moet eerst meer capaciteit komen voordat er weer ruimte is voor groei. Dit geldt niet alleen voor de hoofspanningsnetwerken, maar ook voor de fijnmazige netwerken in de steden.
Vanuit de Europese Commissie komen er richtlijnen over het aantal laadpalen dat er langs de Europese snelwegen moet komen. De afstand tussen snellaadstations langs de snelwegen mag maximaal 60 km zijn. Het aantal laadplekken moet verveelvoudigen en meegroeien met het aantal elektrische auto’s. Alleen hiervoor is de komende jaren al een miljardeninvestering vereist.
De EU wil de aanschaf van een elektrische auto’s aantrekkelijker maken door de benzineprijs waarschijnlijk te verhogen. De commissie wil de olie-industrie mee laten betalen voor de CO2-uitstoot van het verkeer. Dit zal via de benzine worden doorberekent aan de consument.
De tarieven van leasemaatschappijen zullen ook meebewegen in de overgang naar elektrische rijden. Het grootste deel van de leaseprijs wordt bepaald door de waardevermindering van de auto gedurende de leaseperiode. Door de transitie naar elektrisch rijden zal de restwaarde van elektrische auto’s relatief goed blijven en die van benzine en dieselauto’s onder druk komen te staan. Het resultaat is nu al zichtbaar. Dieselauto’s worden zo goed als helemaal niet meer aangeboden als privé lease auto. Leasemaatschappijen hebben geleerd van de tegenvallende restwaardes van dieselauto’s na het grote dieselschandaal.
De aanschaf van een nieuwe of jong gebruikte elektrische auto is voor de meeste mensen een te grote uitgave. Hier kan een private lease elektrische auto een uitkomst bieden. Bij lease koopt de leasemaatschappij immers de auto waardoor de consument geen aanspraak hoeft te doen op zijn spaargeld of een lening hoeft af te sluiten. De kosten voor het financieren van de elektrische auto zijn hierbij verwerkt in het maandelijkse leasebedrag.
In een private lease vergelijker kies je over het algemeen eerst voor een merk en een model. Hierna is het van belang om de juiste uitvoering qua luxe en comfort te kiezen. De prijzen tussen uitvoeringen verschillen al snel tientallen euro’s per maand. Op basis van het gewenste aantal kilometers en de looptijd kunnen dan de prijzen tussen de leasemaatschappijen vergeleken worden. Let hierbij ook op de verschillen in voorwaarden.
Het wel of niet hebben van schadevrije jaren kan ook een grote invloed hebben op het private lease bedrag. Er zijn gelukkig steeds minder leasemaatschappijen die hiervoor extra kosten in rekening brengen. De meerkosten bij het niet hebben van schadevrije jaren bedragen soms wel 50 euro per maand. Bij een leaseperiode van 60 maanden betekent dit ook opeens een meerprijs van in totaal 3000 Euro voor dezelfde auto.