Wij horen steeds vaker van de bovenonsgestelden dat we over moeten schakelen op elektrische auto's. Dat is leuker. Schoner. Beter voor het klimaat. En trouwens, het is ook goedkoper dan de ouderwetse benzinewagen. Nou, wat betreft dat laatste klopt bepaald niet meer. Door de schofterig gestegen energietarieven is het namelijk duurder om je e-car op te laden dan om een volle tank voor je benzineauto te kopen. Je gaat er bijna van lachen.
De stijging van de energieprijzen heeft een situatie veroorzaakt die veel D66-yuppen niet aan zagen komen: het is nu duurder voor ze om rond te rijden in hun elektrische auto dan voor gewone mensen in een bezinewagen. Het verschil in prijs is nu zo groot dat benzinerijders zelfs een volle tank kunnen halen bij snelwegpompen, waar de prijzen echt gigantisch zijn, en dan nog steeds winst maakt ten opzichte van de D66-yup.
"Heel vervelend als je net een dure elektrische auto hebt gekocht,' zegt een expert tegen De Telegraaf (zie link hierboven). Ja, echt heel triest, inderdaad. Heb je een een e-car, een eigen laadpaal, etc. en betaal je opeens 16 euro per 100 km. Dit terwijl dit vorig jaar nog maar 5 euro was. Triest hoor. Sneu gewoon. Je gaat echt medelijden krijgen met al die arme D66-elitisten.
Maar goed, voor die types zal dit geen probleem moeten zijn. Zij rijden immers niet in een e-auto omdat het goedkoper is, maar omdat ze heel graag willen Deugen. Ze willen duidelijk maken hoe geweldig moreel superieur ze zijn, en hoe zeer ze het milieu/klimaat centraal stellen in hun leven. Het mag best wat kosten, zou je denken, om dat signaal af te geven. Toch?
(Artikel gaat verder onder de oproep ons te steunen in deze barre tijden)
Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!
De enige 'maar' is dat elektrische rijders nog wel goedkoper uit zijn als ze naar een openbare laadpaal gaan. Hoe dat kan? Nou, die laadpalen zijn aan energiebedrijven geven, in concessie door provincies of gemeenten. Daarbij is (vaak) een maximumprijs afgesproken. Als gewone burger betaal je je dus kapot, maar als je het via een door de gemeente geregelde laadpaal doet krijg je korting.
Maar dat doet een slimme burger toch de vraag stellen: hoe komt het dat dergelijke maximumbedragen niet bij wet zijn vastgesteld voor jou en mij? Waarom kan dat wel voor gemeenten en provincies, maar niet voor Jan met de Pet?