Het sprookje van Jitse Groen, de jongen die vanuit zijn zolderkamer in Enschede met Thuisbezorgd.nl begon, heeft een bittere nasmaak gekregen. Ooit groeide zijn Just Eat Takeaway (JET) uit tot een wereldspeler in de maaltijdbezorging, maar één kapitale fout heeft het bedrijf nu opgebroken. Vandaag wordt JET verkocht aan techinvesteerder Prosus voor ‘slechts’ 4,1 miljard euro. Een koopje, als je bedenkt dat dit ooit een hoogvlieger was met een beurswaarde van miljarden meer. Wat ging er mis? Simpel: Groen vergokte het met een peperdure miskoop in Amerika schrijft het AD.
Het drama begon in 2021, toen de coronalockdowns de wereld in een bestelroes brachten. JET, toen al groot in Duitsland, het VK en Polen, zag zijn kans schoon en kocht voor een duizelingwekkende 6,4 miljard euro het Amerikaanse Grubhub. Groen noemde het een ‘droomcombinatie’. De realiteit bleek een nachtmerrie. Grubhub, nummer drie in de VS achter giganten Doordash en Uber Eats, kon de concurrentie niet aan. “Je mist de schaalgrootte,” sneert beursanalist Corné van Zeijl in het AD. “Als iedereen reclame hoort van de grote jongens, waarom zou je dan voor de kneus op drie gaan?” Resultaat: forse verliezen en een financiële strop voor JET. In 2022 werd Grubhub gedumpt voor een schamele 600 miljoen euro – een verlies van 6 miljard euro in één klap. De beurskoers? Van 110 euro naar een treurige 13 euro. Au.
En nu? Prosus komt met een bod van 20,30 euro per aandeel, wat JET waardeert op 4,1 miljard euro. Voor aandeelhouders, die jarenlang tussen de 10 en 15 euro bungelden, is het een kleine pleister op de wond. “Ze zullen opgelucht zijn,” denkt Van Zeijl. Maar laten we niet doen alsof dit een triomf is. Tijdens corona was JET een beursparel, van 40 naar 100 euro in een zucht. Nu wordt het voor een habbekrats van de hand gedaan, met een jaarverlies van 1,6 miljard euro op een omzet van 5,1 miljard in de boeken. Hoezo succesverhaal?
Voor Jitse Groen zelf is het niet allemaal kommer en kwel. Met zijn 7 procent aandelen casht hij nog 300 miljoen euro, en hij blijft doodleuk aan als topman. Tijdens een perspraatje bazelde hij over ‘agressieve groei’ onder Prosus’ vleugels. Maar Van Zeijl legt de vinger op de zere plek: “Groen week af van zijn strategie om marktleiders over te nemen. In Amerika kocht hij een verliezer, en dat werd zijn ondergang. Europese bedrijven die in de VS hun geluk beproeven, vallen vaak keihard op hun snufferd.” Toch een schouderklopje voor Groen: van zolderkamer naar 4 miljard is knap. Maar die ene blunder met Grubhub? Die blijft hangen als een koude pizza.
Volg Mark Jongeneel op X via @mjhjongeneel en De Dagelijkse Standaard via @DDStandaard voor meer ongezouten meningen en het laatste nieuws!