Je klant betaalt je factuur niet, wat nu?

Economie25 mei 2022, 15:12
Als er één ding vervelend is aan ondernemer zijn, dan is het achter je geld aan moeten gaan. Niet alle klanten zijn even vlot met betalen. Dat kan verschillende redenen hebben, van onwil tot liquiditeitsproblemen. Maar de uitkomst is voor jou hetzelfde ongeacht de reden: jij krijgt het geld waarvoor je gewerkt hebt niet en moet tijd en misschien zelfs geld gaan steken in het krijgen van het geld waar je recht op hebt. Hoe kun je het aanpakken wanneer je klant je factuur niet betaalt? We bespreken een stappenplan, van een betalingsherinnering tot een incassobureau inschakelen.

Eerst bellen en betalingsherinnering sturen

Je wilt je klant natuurlijk graag behouden. Daarom is het belangrijk om de zakelijke relatie niet te verstoren door meteen grote middelen uit de kast te trekken. Bel je klant eerst eens om aan te geven dat de factuur nog openstaat. Misschien is hij of zij het gewoon vergeten of is de factuur niet goed aangekomen. Stuur ook een formele betalingsherinnering, zodat zwart op wit staat dat je je klant aan de factuur hebt herinnerd.

Betalingsregeling treffen met de klant

Je hebt je klant inmiddels al uitstel gegeven met de betalingsherinnering. Blijkt dat je klant simpelweg niet in staat is om de factuur in één keer te voldoen? Dan zou je een betalingsregeling kunt treffen waarmee je de klant de mogelijkheid geeft om de factuur gespreid te betalen. Dat is niet de meest wenselijke oplossing voor jou, want je wacht alsnog langer op je geld, maar het kan wel een manier zijn om je klant niet tegen je in het harnas te jagen.

Aanmaning sturen

Betaalt je klant nog steeds jouw factuur niet? Dan kun je een aanmaning sturen, waarbij je incassokosten en wettelijke rente in rekening kunt brengen. De incassokosten zijn voor de kosten die jij maakt om je geld te krijgen. Je bent er immers tijd aan kwijt. De wettelijke rente is de rente die je volgens de wet kan eisen als je klant een betalingsachterstand heeft. Dit is wel de eerste ‘vijandige’ stap, dus probeer eerst de hiervoor besproken opties. De aanmaning kan overigens ook leiden tot het treffen van een betalingsregeling. Je hebt gewoon het recht om daar de incassokosten en wettelijke rente bij in rekening te brengen.

Incassobureau inschakelen

Lukt het echt niet om je klant je factuur te laten betalen? Dan zul je helaas toch het grote geschut moeten inzetten. Je kunt een incassobureau inschakelen. Deze stuurt brieven met verzoek tot betaling, maar mag helaas niet betaling afdwingen. Dit is wel het meest betaalbare en minst vijandige drukmiddel om in te zetten. Je kunt ook een deurwaarder inschakelen, die een gerechtelijke procedure kan starten en dwangmiddelen kan gebruiken, zoals beslaglegging. Een andere optie is een incasso-advocaat, die aanmaningen kan versturen, een dagvaarding kan opstellen en zelfs het faillissement van de schuldenaar kan aanvragen. 
De meeste ondernemers zullen helaas te maken krijgen met betalingstermijnen die gemist worden door klanten. Het hoort er een beetje als het risico van het vak en ligt vooral op de loer bij klanten waar je nog niet zo mee bekend bent. Wees daarom ook altijd op de hoede met wie je in zee gaat, zeker als het te mooi klinkt om waar te zijn. Wat navraag doen over een nieuwe klant kan ook nooit kwaad.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten