Alles wat je moet weten over het gebruik van een tachograaf

Economie16 jan 2023, 15:30
Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende bedrijven die aan de rijtijdenwet moeten voldoen. De rijtijdenwet is door de Europese Unie in het leven geroepen. Deze is volledig gericht op de maximale werkuren van chauffeurs. Noodzakelijk om de situatie op de weg zo veilig mogelijk te houden. Dit geldt met name voor vrachtwagens, bussen die meer dan acht personen vervoeren en lichte bedrijfsvoertuigen. Dit is noodzakelijk om o.a. de concurrentie binnen de EU op snelheid te voorkomen. Zo wordt voorkomen dat vrachtwagens onveiliger gaan rijden om maar sneller te zijn dan andere bedrijven.
Maar hoe worden deze rijtijden dan in de gaten gehouden? Hier komt een tachograaf aan te pas. Een tachograaf is een handig meetinstrument dat in dergelijke voertuigen verplicht moet worden geplaatst. Deze houdt alle gegevens van de rit bij. Van de reisafstand tot de snelheid en de andere activiteiten van de bestuurder. Op die manier kan snel worden vastgesteld of men zich aan de regels houdt.
Omdat steeds meer voertuigen gebruik moeten maken van de tachograaf, is het ook belangrijk dat zij weten hoe ze deze moeten gebruiken en welke regels er op dit moment gelden. Behoor jij tot die steeds groter wordende groep? Dan lees je hier alles wat je moet weten over het gebruik van een tachograaf.
Nieuwe regels in 2022
In 2022 zijn er veel nieuwe regels doorgevoerd met betrekking tot transport in binnen- en buitenland. Ook als het gaat om de werking van de tachograaf. Zo werd begin februari 2022 verplicht gesteld dat men handmatig het landsymbool moet aanpassen bij passeren van de grens. Dit was al verplicht bij de analoge tachograaf, maar is dat nu ook bij de digitale tachograaf van bijvoorbeeld Webfleet.
Dit heeft in het begin tot enkele uitzonderlijke situaties geleidt. Zo gingen vrachtwagens plotseling stilstaan bij het oversteken van de grens om ‘even snel’ het landsymbool aan te passen. Dit leidde echter tot zeer gevaarlijke situaties. Al snel maakte de politie goed duidelijk dat het niet de bedoeling was dat dit op stel en sprong wordt gedaan. Er kon eerst rustig een veilige plek gezocht worden om dit te doen.
Inmiddels zijn veel bedrijven al aan het kijken naar digitale tachografen die dit automatisch doen. Het is echter een flinke klus om alle voertuigen binnen een wagenpark van een andere tachograaf te voorzien. Voor veel bedrijven geldt dit voor nu dan ook nog als toekomstmuziek.
Deze gegevens worden geregistreerd
Door de jaren heen is de tachograaf steeds geavanceerder geworden. Deze ontwikkeling heeft er mede toe geleid dat er inmiddels heel veel gegevens geregistreerd kunnen worden via de tachograaf. Deze zijn niet alleen handig voor de inspecteur, maar ook voor de wagenparkbeheerder. Zo ontvang je meer informatie over het rijgedrag en de activiteiten van elke bestuurder. Dit maakt dat er meer sociale controle is en daarmee de veiligheid van de chauffeurs verhoogd kan worden. Bovendien zie je zo ook sneller op welke punten er mogelijk bespaard zouden kunnen worden.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten