In oktober 2021 werd online gokken in Nederland gelegaliseerd en sindsdien wordt er in veel huiskamers een weddenschap geplaatst op nationale én internationale sportevenementen. Na een vliegende start, waarbij bekende Nederlanders hét gezicht werden van nieuwe gokbedrijven, is dat tot een halt geroepen. De overheid heeft namelijk de regelgeving al meerdere keren aangepast, want zij willen normalisering van gokken voorkomen. Hoe zit het nu precies?
De afgelopen jaren heeft de gokindustrie een gigantische groei doorgemaakt en ook Nederland is daarin niet achtergebleven. De sport- en voetbalwereld geldt daarbij als een zeer effectief en cruciaal marketinginstrument voor gokbedrijven. Nadat de overheid had besloten dat er enkel nog ingezet kon worden bij Nederlandse wedkantoren, ontstond er een grote markt in ons kikkerlandje. Voormalig profvoetballers zoals Wesley Sneijder, Andy van der Meijde en Sjaak Swart kwamen voor in de reclame-uitingen van de bedrijven en zij kregen een hoofdrol in de spotjes op televisie en radio. Inmiddels is er een hoop ophef ontstaan, mede doordat er veel bezorgdheid heerst over de negatieve gevolgen van wedden, en is de regelgeving aangepast. De Nederlandse markt is inmiddels gigantisch en deze hebben allemaal een goklicentie gekregen van de Kansspelautoriteit. In februari berichte de website
onlinecasino.amsterdam al dat de politiek snel een hardere aanpak wilde voor online gokbedrijven, met name het bewust reclame richten op jongeren was hun een doorn in het oog.
Aanscherpen
De regelgeving werd echter al vrij snel aangescherpt, nadat er een evaluatie had plaatsgevonden, besloot men in december van 2021 al dat het anders moest. Zo mogen aanbieders van kansspelen zich niet meer richten op jongeren onder de 24 jaar. Dat betekent dat zij geen promotiemails meer zullen ontvangen of andere zaken die onder reclame vallen, daarnaast zullen de bonussen op goksites ook niet voor deze doelgroep gelden. De bedrijven mogen niet herhaaldelijk aanzetten tot gokken en er mag geen sprake zijn van misleiding, bijvoorbeeld door de indruk te wekken dat je als consument altijd wint. Tot slot mag er tussen 06:00 en 19:00 geen reclame gemaakt worden voor online gokken op televisie en ook voor boegbeelden van Nederlandse gokbedrijven kwam verandering.
Nationale en internationale wedkantoren zoals TOTO verbinden zich aan bekende sporten en willen op die manier hun positie op de markt verbeteren én vergroten. In Nederland is het bekertoernooi gesponsord door
het TOTO casino, zij hebben zelfs de bedrijfsnaam TOTO gekoppeld aan het jaarlijks gespeelde bekertoernooi. Dat is op korte termijn ook verleden tijd, want ook hier is de overheid voor gaan liggen. Het is op dit moment legitiem om shirtsponsor te zijn van een professioneel sportteam, je naam te verbinden aan een evenement of programma, maar met ingang van 1 januari 2025 zullen al deze vormen van reclame niet meer toegestaan zijn. Dat betekent dat veel clubs op zoek moeten naar een nieuwe sponsor, omdat zij gretig gebruik hebben gemaakt van de weerzinwekkende budgetten van de gokbedrijven.
Inzetten van BN’ers
Reclames voor online kansspelen worden namelijk beperkt en in 2022 besloot de Nederlandse overheid dat het niet meer is toegestaan om professionele sporters, bekende Nederlanders of influencers in te zetten om reclame te maken voor je bedrijf. Op die manier hoopt men opnieuw bij te dragen aan het verminderen van verslavingen en andere negatieve gevolgen. Het gebruik van bekende Nederlanders in gokreclames was in het verleden populair. Deze personen werden ingezet om het gokken te promoten en zo meer klanten te trekken. Het inzetten van bekende personen in gokreclames had vaak een positief effect op het imago van gokken en kon de indruk wekken dat gokken een normale en acceptabele activiteit was. Het doel is om mensen bewuster te maken van de mogelijke risico's van gokken en om kwetsbare groepen te beschermen. Het verbod geldt niet alleen voor bekende Nederlanders, maar ook voor sporters en andere publieke figuren.
Het verbod op het gebruik van bekende Nederlanders in gokreclames is een belangrijke stap in de strijd tegen problematisch gokgedrag en het normaliseren van gokken. Door het gebruik van bekende personen in gokreclames te verbieden wordt de bewustwording van de mogelijke risico's van gokken vergroot. Op deze manier kan het verbod bijdragen aan het beschermen van kwetsbare groepen en het voorkomen van problematisch gokgedrag in Nederland.
Oorzaken succes
Het wedden in Nederland is een groot succes en er zijn een aantal factoren aan te wijzen die hebben bijgedragen. Te beginnen bij het gigantische aanbod aan opties en speelmogelijkheden. Steeds meer mensen hebben toegang tot internet en smartphones, waardoor
online gokken steeds laagdrempeliger wordt en gewoon vanaf de bank kan. Waar men voorheen naar een fysieke locatie moest om een potje roulette te spelen, is het nu mogelijk om vanuit je stoel een nummer te kiezen en geld in te zetten op een uitslag van een sportwedstrijd. Een andere belangrijke oorzaak is de groeiende populariteit van sportweddenschappen. Vooral voetbal is een populaire sport om op te wedden. De toenemende beschikbaarheid van online gokken en het gemak waarmee men kan wedden op sportevenementen heeft bijgedragen aan het succes van geld inzetten op wedstrijden en sportevenementen.
Gevolgen
De nieuwe regelgeving is vanzelfsprekend zeer ongunstig voor Nederlandse gokbedrijven, maar ook een aantal voetbalclubs komen in het gedrang. De gokindustrie is in korte tijd een gigantische bron van inkomsten geworden van veel sport- en voetbalteams en de aangescherpte maatregelen zullen aanzienlijke impact gaan veroorzaken. Daarnaast zijn ook de aantal momenten dat wedkantoren reclame mogen maken beperkt en dat zal ook van invloed zijn op de portemonnee van de sportindustrie. Gezien er een tijdslot is, is er ook een extra horde ontstaan rondom het adverteren bij voetbalwedstrijden of andere sportevenementen en daardoor wordt het sponsoren van dergelijke activiteiten een stuk minder interessant voor gokbedrijven. Dit heeft indirect een negatieve weerslag op de inkomsten, want zonder advertenties kan het voor een consument stukken minder aantrekkelijk zijn om naar soortgelijke evenementen te gaan kijken. Het verbod op sponsoring van sportteams door gokbedrijven is bedoeld om de relatie tussen de gokindustrie en de sportwereld te verbreken. Er is bezorgdheid dat de aanwezigheid van gokbedrijven in de sportwereld kan leiden tot een normalisering van gokken, en deze nieuwe regelgeving moet dit voorkomen.
Positief effect
Het aanscherpen van regels rondom online gokken heeft ook verschillende positieve aspecten. Ten eerste is het doel van de nieuwe regels om kwetsbare groepen, zoals jongeren en mensen met een gokverslaving, te beschermen tegen de verleiding om te gokken. Een ander positief punt van het aanscherpen van regels rondom online gokken is dat het zorgt voor een eerlijkere concurrentie tussen gokbedrijven. Dit betekent dat geen enkel gokbedrijf de beschikking heeft over unieke marketinginstrumenten, want de mogelijkheden zijn in de basis voor iedereen gelijk. Daarnaast kan het aanscherpen van de regels rondom online gokken leiden tot een positiever imago van de gokindustrie. Door het nemen van verantwoordelijkheid en het beperken van de negatieve effecten van gokken, laat de overheid zien dat ze gokken serieus nemen. Dit kan bijdragen aan meer vertrouwen in de gokindustrie en een betere bescherming van de spelers.