Iedereen wil een winnaar zijn. Zowel in het leven in het algemeen als in hackathons gaat de overwinning echter naar degenen die dit het meest willen. Met beperkte tijd om problemen op te lossen en prototypes in te dienen, is een hackathon een ultieme test van vaardigheden en uithoudingsvermogen. Dit is wat je kunt doen om je volgende hackathon te winnen:
Plan om te winnen
Voordat je deelneemt aan een hackathon is het van belang om na te denken over je motief, in dit geval dus het winnen van het evenement. Een goede voorbereiding is hiervoor nodig. Zet bijvoorbeeld alle sjablonen, mock-ups en programma’s klaar waarmee je prototypes wilt gaan bouwen. Doe je onderzoek, bestudeer API's en datasets die tijdens de hackathon vrijgegeven worden grondig. Als het thema of onderwerp van tevoren beschikbaar is, brainstorm dan met je team. Op deze manier hebben jullie alvast een lijst aan ideeën die snel geïmplementeerd kunnen worden tijdens de hackathon. Eventueel kun je zelfs nog een mock-hackathon houden als voorbereiding op het echte evenement, al is dit in de meeste gevallen helaas niet mogelijk. Een briefing is hiervoor namelijk nodig.
Vorm een goed team
Plannen is het makkelijkste gedeelte, het succes hangt af van de uitvoering van plannen. Het vergt een teaminspanning om ideeën te implementeren. Als teamleden een goede chemie hebben, is het gemakkelijker om onder druk te werken en heel snel iets cools op te bouwen. Werk daarom samen met vrienden met wie je een goede verstandhouding hebt. Als je vrienden hebt van eerdere hackathons, haal ze dan ook aan boord. Als er een kans is om je idee te pitchen en je team te vormen, probeer dit dan van tevoren al te doen. Dit bespaart je op de dag zelf tijd. Bij het vormen van een team is het volgende hackathon advies van belang: vind mensen die vaardigheden hebben die je nodig hebt voor je concept.
Denk na over de concepten
Niet alle hackathon-ideeën zijn geweldig. Op een hackathon vind je ook niet de tijd om alles uit te voeren wat je van plan bent. Nadat je ideeën hebt gegenereerd, filter je ze op basis van de waarde die ze bieden. Denk als een product owner en probeer een Minimum Viable Product (MVP) te bouwen. Focus op de belangrijkste probleemstelling: wie is de eindgebruiker? Wat is je hypothese? Welk probleem los je voor hen op? Ook moet je rekening houden met de tijd die je nodig hebt voor het uitvoeren van de concepten, kies daarom alleen de ideeën die je kunt bouwen tijdens de hackathon of op een andere manier goed over de bühne kunt brengen.
Ken je publiek
Leer de juryleden en sponsors van de hackathon beter kennen. Ontdek wie ze zijn, hun evaluatiecriteria en eventueel eerdere winnaars van hackathons. Pas je inzending en eindpresentatie dienovereenkomstig aan zodat je meer kans hebt om de volgende winnaar te worden. Communiceer met hen tijdens de hackathon. Stel jezelf voor en licht je productvisie toe. Als er specialisten aan je team zijn toegewezen, vraag dan hun hulp om de probleemstelling beter te begrijpen. Verfijn je oplossing zodat de experts die kritische vragen stellen tevreden zijn met je concept. Betrek je publiek ook bij je presentatie, al kan dit soms lastig zijn.
Wil je liever zelf een hackathon organiseren en kun je wel wat hackathon advies gebruiken? Neem dan contact op met een partij als Hackathonopmaat.nl.