Terwijl
de verkiezingen voor de deur staan geven kiezers blijk van wantrouwen in
democratie en politici. De verdeeldheid tussen bevolkingsgroepen is groot. Wat
is de achtergrond hiervan? Econoom, socioloog en hooggewaardeerd DDS columnist Frits Bosch stelt in zijn
nieuwe boek Kafkaistan vier fundamentele vragen: 1. Wat is de oorsprong van
onze verdeeldheid? 2. Wat zijn de verschijnselen hiervan? 3. Wat is de
uitwerking hiervan? 4. Wat vormt een uitweg?. Dit is voor DDS een goed moment om hem te interviewen over zijn nieuwe boek Kafkaistan.
Vanwaar de naamgeving Kafkaistan?
Bosch: “Het refereert aan de Tsjech-Duitse romancier Franz Kafka (1883-1924) en
de tijd van Weimar waarin hij leefde vol dwang, achterdocht en rechteloosheid.
“Blijf daarvan weg!”, zo lijkt Kafka ons toe te roepen. In een 63 tal essays
beschrijft ik de actuele problematiek en schets een mogelijkheid om het tij te
doen keren.
Geven
wij gehoor aan Kafka’s oproep?
Bosch: “ik geef een toelichting vanuit mijn praktijk. Ik bood onlangs goede
vriend Gerard (70 jaar) mijn boek Kafkaistan aan. Hij is lid van een
Probusclub, een club van pensionado’s. Ik heb een aantal jaren geleden daar een
presentatie gegeven en zou dat graag op nieuw doen. “Gerard, heb je mijn boek
gelezen en is het iets voor je club?” Gerard: “ik heb het gelezen, maar ik vind
het te negatief. Ik tel mijn knopen. Dat zouden meer mensen moeten doen.” Met
andere woorden, “we moeten tevreden zijn met wat we hebben.” Deze reactie is
mij vertrouwd. Ik heb in het kader van mijn boek “Onbehagen bij de elite”
(2018) onderzoek gedaan onder Rotaryclubs hoe men de sociaal-culturele situatie
in Nederland ziet en welke positie men zelf inneemt. De algemene reactie was
“met ons (Nederland, FB) gaat het niet goed, maar met mij gaat het prima.” En
dat “prima” betreft dan lekker golven, drie keer op vakantie, naar het tweede
huis in Spanje, een nieuwe SUV, etcetera. Ze tellen hun knopen.
Waardoor
komt dat?
Bosch:
“Ik noem het de “sluier van het consumentisme.” Zolang die sluier dik genoeg is
zal men niet bereid zijn een ingrijpende politieke koerswijziging in het land
aan te brengen, “met mij gaat het immers goed.” Nog een voorbeeld. Een goede
vriend van me Guus woont in
Amsterdam. Daar gebeuren om de haverklap vreselijke
dingen, zoals onlangs twee jongens van 13 en 15 (!) die een man van 42 met een
stoeptegel doodsloegen. De Ombudsman van Amsterdam klaagt al vele jaren over de
verloedering aldaar. Het gaat mij aan het hart. Ik ben geboren en getogen
Amsterdammer. Ik zeg hem: “het gaat niet goed in Amsterdam.” Guus: “hoezo? In
mijn buurt is alles in orde.” Hij telt z’n knopen.
Vanwaar dit negeren?
“Het is als de bekende kikker
in een pan met water waaronder een vuurtje gestookt wordt. Het water wordt
steeds warmer maar de kikker springt niet uit de pan omdat hij het eerst wel
lekker vindt totdat het te laat is en de kikker doodgekookt is. De kikker in
Nederlands water vindt het water nog prima en is gewend aan het warmere water.
Het water in de Nederlandse grote steden wordt steeds warmer. Amsterdam en
Rotterdam gaan niet goed, maar “in mijn buurt gaat het prima.” Als je de
belangrijkste issues op een rijtje zet, dan ontdek je dat men frontaal van
mening verschilt over alles, behalve over “bestaanszekerheid”, het nieuwe
modewoord. Men telt z’n knopen.”
Waarom
komt in Duitsland de AFD sterk op?
Bosch: “Dat komt omdat het verrotte slecht
gaat in dat land met sterk toenemende armoede en onvrede over massa immigratie.
De kikker wil daar bijna uit de pan springen. Waarom neigt de Argentijnse
bevolking een sprong in het diepe via een systeemswitch met socialismehater
Javier Milei? Dat komt omdat het verrotte slecht gaat in Argentinië, het water
staat hen aan de lippen. De kikker springt bijna de pan uit. Waarom was de
Amerikaanse bevolking bereid om Donald
Trump president te maken? Dat was omdat
er vooral in het zuiden van de VS armoede toenam met overlast van massa
immigratie. Waarom ging Italië voor populist Meloni? Omdat het slecht gaat in
dat land. Waarom ging de Duitse bevolking achter Hitler aan? Omdat het toen
verrotte slecht ging in Duitsland en hij beloofde beterschap. De kikker sprong
uit de pan met kokend water. Waarom bleven ze stil na Kristallnacht? Omdat ze
het sprookje niet wilden bederven. Ze dachten heimelijk “het zijn joden, maar
met ons gaat het beter. Het is slechts glas wat kapot is gegaan.” Hoe dat
verder ging weten we. Ze telden hun knopen.”
Is dit dan bij ons aan de orde?
Bosch: “Zolang de sluier van het
consumentisme over een bevolking rust zal de kikker niet gauw uit de pan
springen. Dat is volgens mij ook de reden dat rechts in Nederland moeilijk aan
de bak komt. Een echte systeemwijziging kan pas als de bevolking bereid is een
dergelijk risico te nemen. Kiezers tellen nog hun knopen. Roland (38): “tsjah,
voor mij is dit herkenbaar. Ik praat zelden over deze onderwerpen met
leeftijdgenoten. Te negatief. Decadentie zet alle logica uit. Maar ergens klopt
hun argumentatie van geen kanten. Ze vinden het te negatief, maar menen wel dat
de aarde er geweest is over tien jaar. Hoe negatief wil je het hebben?
Kafkaësk!”
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Bij DDS zijn we wél hard en uitgesproken. Daarom lees jij DDS graag... maar het betekent ook dat we afhankelijk zijn van jouw steun om DDS overeind te houden. Steun ons! Doneer aan DDS, via BackMe, en help ons altijd uitgesproken, gepassioneerd en fel te blijven.
Is Kafkaistan een negatief boek?
Bosch: “Nee. Het is een waarschuwend boek waarin een uitweg geschetst
wordt, met medewerking van prof Paul Cliteur, prof Kees de Lange, prof Piet
Emmer, Wim van Rooy en Laurens Buijs. Kafka voorzag de ramp die zich zou
voltrekken. Kafkaistan, ga daar niet heen!”