Het is een tafereel waar zelfs de meest creatieve politieke satiricus jaloers op zou zijn: Canadese winkeliers die met driftige vastberadenheid Amerikaanse producten uit de schappen rukken, ze in kartonnen dozen proppen, en trots verklaren: “Take that, Trump!” De aanleiding? De importtarieven die de Amerikaanse oud-president Donald Trump instelt – een maatregel die in Canada als een splinter in de collectieve maple syrup-ziel prikt. Maar zoals vaak bij volkswoede die zich vertaalt in symbolische acties, zit er een klein, hilarisch en wrang randje aan dit verhaal.
De opwinding is begrijpelijk. Canada en de VS hebben al eeuwen een broederlijke relatie, totdat Trump besloot dat “America First” ook betekende: “Canada, jij mag de rekening betalen.” De Canadezen, doorgaans beleefder dan een Britse butler bij een theekransje, raakten zo verontwaardigd dat ze besloten terug te slaan. Hoe? Door Amerikaanse producten uit de schappen te verbannen.
Er gaan zelfs video’s rond van vastberaden winkeliers die flessen Kentucky Bourbon, potten Californische amandelpasta en pakken Texaanse chili met grote gebaren in dozen mikken. “Wij kopen niets meer uit de VS!” klinkt het stoer. Kijk maar:
Canadians taking American products off their shelves.pic.twitter.com/aqTo7Bp1lW
— Alex Cole (@acnewsitics) February 3, 2025
En ja, dat klinkt als een stevige middelvinger richting het Witte Huis. Maar hier komt de plot-twist: die producten liggen daar niet als liefdadigheid. Ze zijn al betaald. Door de winkeliers zelf.
Het idee is natuurlijk nobel: “Als we geen Amerikaanse spullen meer verkopen, raken we die vervelende exporteurs wel!” Helaas werkt de economie niet helemaal zoals een peuter die zijn speelgoed weggooit om z’n ouders te straffen. Die fles bourbon is allang afgerekend bij de Amerikaanse exporteur. Door hem nu in een doos te stoppen en te weigeren te verkopen, straf je vooral… je eigen kassa.
Het is alsof je uit protest tegen de hoge koffieprijzen bij Starbucks je eigen koffiezetapparaat van de keukentafel smijt. De barista lacht erom, en jij moet overschakelen op oploskoffie. Win-win? Nee.
De vergelijking dringt zich op. Belgen staan bekend om hun surrealistische gevoel voor humor (kijk naar hun politieke systeem) en hun talent om complexe problemen op ingenieuze, maar volstrekt onlogische manieren aan te pakken. Denk aan wegen die zonder reden overgaan in een rotonde van vijf kilometer. Of een overdekt vliegveld (omdat het zoveel regent!).
Canadezen lijken die kroon over te nemen. In plaats van Trump te treffen waar het pijn doet – bijvoorbeeld door Ryan Reynolds opdracht te geven terug naar huis te keren – kiezen ze voor een actie die vooral hun eigen klanten teleurstelt. “Sorry, meneer, die Utah-snoeprepen verkopen we niet meer. Omdat… patriotisme?”
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Bij DDS steunen we ON! van harte. Het OM heeft de aanval ingezet tegen Ongehoord Nederland. Dat kunnen en mogen we niet accepteren. Vecht terug! Hoe? Door nu LID te worden van ON! Voor slechts 10 euro per jaar steun je ON! en zorg je ervoor dat Raisa Blommestijn, Tom de Nooijer en Jonathan Krispijn het kunnen opnemen tegen de Woke-mafketels van het OM! WORD DUS LID!
Het blijft bewonderenswaardig hoe een volk dat bekendstaat om zijn vriendelijkheid en excuses (“Sorry, deze tariefretorica komt u niet aanstaan?”) zich ontpopt tot een groep economische guerrillastrijders. Maar misschien is de volgende stap toch even overleggen met een boekhouder. Of, nog radicaler: gewoon die bourbon verkopen, opdrinken, en dán boos worden.
Want zoals het nu gaat, is het enige wat “getroffen” wordt de Canadese portemonnee – en het geduld van iedereen die eigenlijk gewoon een potje Boston Clam Chowder wilde kopen. Prioriteiten, mensen.
Word vandaag nog LID van ON!: de enige omroep die er is voor mensen als jij en ik. Het OM wil ON! kapotmaken, maar dat laten jij en ik NIET gebeuren. WORD LID, steun ON!, en help ON! terug te vechten tegen de Woke-extremisten die haar kapot willen maken!