In een tijd waarin ons onderwijssysteem meer lijkt op een sociaal experiment dan een plek van kennisoverdracht, komt het betoog van journalist Maarten Huygen als een verademing. In zijn boek over de deplorabele staat van ons onderwijs, onthult hij de pijnlijke waarheid: het Nederlandse onderwijs is ten prooi gevallen aan progressieve hervormers die het belang van kennisoverdracht naar de achtergrond hebben geduwd. Het is hoog tijd dat we terugkeren naar de basis: een leraar die de baas is in een rustige klas, gericht op kennisoverdracht valt er te lezen op Wynia's Week. De cijfers liegen er niet om. Een derde van de vijftienjarigen in Nederland kan niet goed genoeg lezen om zich in de samenleving staande te houden. En dat terwijl de overheid miljarden overmaakt aan schoolbesturen die zonder enige vorm van controle hun gang gaan. Dit is geen onderwijs; dit is falend beleid op catastrofale schaal.
De kern van het probleem ligt bij het 'ontdekkend leren', waarbij de leerling als 'eigenaar van het eigen leerproces' wordt gezien. Dit romantische idee heeft echter geleid tot rampzalige resultaten. De docent, die gereduceerd is tot een soort coach, verliest zijn autoriteit en de klas verliest de focus op kennisoverdracht.
Huygen maakt duidelijk dat kennisoverdracht door middel van duidelijke instructie en oefening essentieel is voor het begrijpen van teksten en concepten. Dit is geen conservatieve nostalgie; dit is onderbouwd met solide onderwijspsychologisch onderzoek. We kunnen niet verwachten dat leerlingen duizenden jaren aan kennis op eigen houtje ontdekken. Het is natuurlijk ook gek dat het onderwijs denkt door elke keer onderwijsvernieuwingen door te voeren weer het Ei van Columbus te moeten ontdekken.
Het goede nieuws is dat er langzaam een besef ontstaat dat het roer om moet. Het is tijd om de schoolbankjes weer netjes op een rij te zetten, met het gezicht naar het schoolbord en de leraar. Weg met de progressieve waanzin die ons onderwijs heeft verzwolgen. We moeten de autoriteit van de leraar herstellen en de focus leggen op effectieve kennisoverdracht. Dit moet
Harm Beertema als muziek in de oren klinken. Die heeft hier als onderwijswoordvoerder van de PVV hier oeverloos op gehamerd in de Tweede Kamer.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Bij DDS zijn we KLAAR met dit soort spelletjes. Wij willen ECHTE oplossingen en ons land REDDEN. Denk jij daar net zo over? STEUN ONS DAN! Doneer aan DDS via BackMe en help ons een vuist te maken tegen de kartelianen die de wil van de Nederlanders bewust negeren. Laten we niet vergeten: onderwijs is de basis van onze samenleving. Het vormt onze jeugd en bepaalt de toekomst van ons land. Het wordt tijd dat we dit serieus nemen en de verantwoordelijkheid terugleggen waar deze hoort: bij gekwalificeerde
leraren in een gestructureerde, rustige klas. Alleen zo kunnen we de volgende generatie uitrusten met de kennis en vaardigheden die ze nodig hebben om te slagen in het leven. Goed onderwijs zal bijdragen aan welvaart voor ons land.