Het imago van Schiphol ligt aan diggelen, aldus de reiswereld, na een jaar van chaotische taferelen op de luchthaven. Nu de meivakantie voor de deur staat, wordt het spannend of Schiphol de zaken op orde heeft. De luchthaven verwacht geen grote problemen, mede door vroegtijdig ingrijpen. Maar veel reizigers kiezen toch liever eieren voor hun geld en wijken uit naar andere luchthavens. Het vertrouwen in Schiphol moet worden hersteld, stelt Frank Oostdam, de voorman van reiskoepel ANVR tegen de Telegraaf. "Er is een Schiphol-trauma ontstaan en dat poets je niet zomaar weg." Vorig jaar beleefde Schiphol een meivakantie en
zomer met rijen van uren, inclusief onwelwordingen en opstootjes. Daarna werden er forse beperkingen opgelegd aan het aantal mensen dat kon vertrekken. Ook komende meivakantie geldt dat er tot ongeveer 10 procent is gesnoeid in het aantal passagiers dat hier kan opstappen.
Ondertussen blijft de reiziger boeken, ondanks de onzekerheid over de situatie op Schiphol. Reisorganisatie Sunweb meldt bijvoorbeeld 15 procent meer boekingen, vooral naar de Middellandse Zee. De ANVR heeft al meerdere malen gejubeld over records.
Steun DDS op BackMe: alleen via uw maandelijks of eenmalige gift kunnen we de website draaiende houden en het mediakartel aanpakken. Deze steun is keihard nodig in deze zware economische tijden. Hoewel Oostdam vertrouwen heeft in Schiphol vanaf volgende week vrijdag en de daarop volgende zomer, blijven de komende maanden heel bepalend voor het herstel van het imago van de luchthaven.
Richard de Mos (BVNL) is er duidelijk over dat Schiphol zwaar beschadigd is en twittert: ''
Wanbeleid helpt Schiphol naar de ratsmodee, andere luchthavens net over de grens varen er wel bij. En.. het wordt vanwege autovakanties lekker druk op de weg. Goed geregeld!''