Schiphol is veranderd van onze nationale trots naar de Fawlty Towers der luchthavens. Alles wat fout kan gaat fout. Om dit debacle kunnen de reizigers, luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties allang niet meer lachen. Vandaag is er weer een nieuw hoofdstuk bijgekomen in de soap Schiphol. Schiphol kampt met een storing in het bagagesysteem van
KLM. De situatie is zo erg dat KLM overstappende reizigers heeft opgeroepen die vanuit het buitenland naar Schiphol
vliegen om geen koffers mee te nemen. ,,Het gaat om transferpassagiers die vanaf een Europese bestemming
reizen naar een andere Europese bestemming via Amsterdam”, zegt een woordvoerder tegen
het AD.
Als de eindbestemming Amsterdam is, of wanneer passagiers via Amsterdam een transfer maken naar een andere eindbestemming, dan is er volgens de woordvoerder geen probleem. De maatschappij kampt met een storing in het bagagesysteem op Schiphol, bevestigde de woordvoerder aan
NH Nieuws. Hij kon nog niet mededelen wanneer de storing is opgelost. Volgens de klantenondersteuning zouden er geen problemen moeten zijn om de transfer te maken. Men stelt dat de bagage gegarandeerd zal aankomen met de vlucht. Indien niet het geval is kan men achteraf een ontbrekend bagagerapport indienen. Hier worden de reizigers echt vrolijk als zij blij worden gemaakt met een dode mus.
De KLM adviseert reizigers binnen Europa alleen handbagage mee te nemen. ,,We bieden onze excuses aan voor het ongemak”, aldus KLM. Alles ten spijt dit heeft een grote imagoschade veroorzaakt voor zowel Schiphol als de KLM. Een groeiend aantal reizigers geeft aan niet meer via Schiphol te willen reizen of met de KLM te willen vliegen.