'Gewoon kappen met vervuilende scooters en brommers en zo snel mogelijk', zegt @MichaelRutgers, directeur @Longfonds bij @SpraakmakersOp1. Dit n.a.v. het nieuws dat #Nijmegen deze voertuigen uit de stad wil bannen.
Michael Rutgers is directeur van het Longfonds. Hij kwam langs bij NPO Radio 1 vandaag om te vertellen dat "vervuilende scooters en brommers" ASAP verboden moeten worden. "We noemen ze fijnstofbommen!" riept deze dictator.
Dit is dus precies waarom mensen die zogenaamd bezig zijn met de volksgezondheid maar al te vaak doodeng zijn...
Vandaag was de stelling van Stand.nl: "Vervuilende brommers moeten uit alle binnensteden geweerd worden." Iemand met ook maar een beetje respect voor de vrijheid van verkeer en van eigendom is daar natuurlijk fel op tegen.
Maar dat geldt niet voor de mensen die zich zeggen in te zetten voor de 'volksgezondheid.' Michael Rutgers van het Longfonds, bijvoorbeeld. Die kwam heel hard aanrennen om te vertellen dat hij de stelling "natuurlijk" steunt.
'Gewoon kappen met vervuilende scooters en brommers en zo snel mogelijk', zegt @MichaelRutgers, directeur @Longfonds bij @SpraakmakersOp1. Dit n.a.v. het nieuws dat #Nijmegen deze voertuigen uit de stad wil bannen.
Rutgers oreerde dat hij dergelijke brommers en scooters "fijnstofbommen" noemt omdat ze zoveel "fijnstof" produceren. Vervolgens begon hij een heel verhaal over dat fijnstof een enorm effect kan hebben op de volksgezondheid.
"Als je bedenkt dat 20 procent van de astma bij kinderen met asma veroorzaakt wordt door luchtvervuiling, waar deze brommertjes aan bijdragen, als je bedenkt dat 12.000 mensen in Nederland vroegtijdig overlijden als gevolg van luchtverontreiniging, dan is dit een makkelijke stap."
"Dus gewoon ermee kappen en dus zo snel mogelijk" ging hij verder.
Maar wacht eens even, die cijfers zijn natuurlijk misleidend. Want Rutgers zegt niet dat die doden en astma veroorzaakt worden door die brommers en scooters, maar door luchtverontreiniging in het algemeen. Hoeveel procent daarvan komt op de rekening van de brommers en scooters in kwestie? Hoeveel mensen komen daardoor om?
Natuurlijk is het godsgruwelijk irritant om achter sommige van die brommers te staan. Helemaal mee eens. Maar deze man gebruikt overduidelijk misleidende argumenten om ze te verbieden. Op zich is dat al gevaarlijk, maar dat is nog veel meer het geval als je bedenkt dat veel mensen die zo'n oudere brommer of scooter hebben gewoon geen geld hebben voor vervanging.... en dat het trouwens ook gewoon hun transportmiddel is, hun eigendom.
Steun DDS op BackMe: alleen via uw maandelijks of eenmalige gift kunnen we de website draaiende houden en het mediakartel aanpakken. Deze steun is keihard nodig in deze zware economische tijden.
Die Rutgers houdt daar totaal geen rekening mee. Net als al die mensen die bezig zeggen te zijn met 'de volksgezondheid' goochelt hij bewust wat met cijfers, verzint hij wat sluwe fopargumenten, en hij negeert hij de grondrechten van burgers om zijn zin door te duwen.