Het is weer zover: het extreemlinkse FNV laat haar ware gezicht zien en toont zich als het onverzadigbare Rupsje Nooit Genoeg. Treinreizigers mogen zich wederom schrap zetten, want landelijke spoorstakingen lijken onvermijdelijk. ProRail en FNV zitten muurvast in hun cao-overleg en de reiziger is - zoals wel vaker - de pineut. De onderhandelingen tussen ProRail en FNV over een nieuwe cao voor de ruim vijfduizend medewerkers van ProRail zitten muurvast. De vakbond FNV eist een loonsverhoging van maar liefst 13 procent, terwijl ProRail 5,2 procent biedt. En omdat beide partijen zich hebben ingegraven, volgen de acties elkaar in rap tempo op. De vijfde van zes estafette-acties vond woensdag plaats, waarbij verkeersleiders in Eindhoven en Maastricht het werk neerlegden. Vrijdag volgen er nieuwe acties in Zwolle, Groningen en Arnhem. En laten we wel wezen: het zijn de
reizigers die wederom moeten vrezen voor dagen zonder treinverkeer.
Volgens Carl Kraijenoord van FNV Spoor laat de raad van bestuur van ProRail de vakbond geen andere keuze dan op te schalen. En alsof dat nog niet genoeg is, hintte de vakbond in haar nieuwsbrief zelfs al op landelijke
stakingen die hele dagen kunnen duren. Het excuus? "We staken niet om de reiziger te pesten natuurlijk," aldus Kraijenoord. Maar wie wordt hier nou keer op keer getroffen? Juist, de reiziger die elke dag afhankelijk is van de trein om naar werk, school of familie te gaan.
Het conflict draait om looneisen en - zoals vaak - om rekensommen die beide partijen in hun voordeel uitleggen schrijft
De Telegraaf. FNV beweert dat de looneis van 15 procent voor de laagste inkomensklassen noodzakelijk is voor koopkrachtcompensatie, terwijl ProRail 7,8 procent biedt. Volgens Kraijenoord kijkt ProRail naar een periode van tien jaar waarin de lonen minder uit de pas lopen, terwijl FNV naar drie jaar kijkt. Het is duidelijk dat beide partijen rekenen zoals het hen uitkomt, maar ondertussen wordt er al weken niet inhoudelijk gesproken en vangt de onderhandelingstafel stof.
ProRail spreekt van een 'vreselijke' situatie waarin de reiziger slachtoffer is van de eisen van FNV. "We vinden het heel pijnlijk dat FNV haar eisen op deze manier kracht bijzet," aldus de woordvoerder van ProRail tegen De Telegraaf. En dat is precies waar het probleem zit: de onverzadigbare honger van FNV naar meer, meer, meer. Ondertussen staat het hele land stil, letterlijk en figuurlijk, en zijn het de gewone Nederlanders die de prijs betalen voor deze patstelling.
Het wordt hoog tijd dat FNV stopt met haar destructieve acties en zich realiseert dat ze met hun onverantwoordelijke gedrag de hele samenleving gijzelen. Natuurlijk verdienen werknemers een fatsoenlijke beloning, maar het eisen van exorbitante loonsverhogingen op een moment dat de economie nog steeds uiterst zwak is, is ronduit onverantwoordelijk. Het lijkt erop dat FNV niets liever doet dan de boel op scherp zetten, zonder enig oog voor de gevolgen voor de gewone reiziger.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Het is tijd om PAL te staan voor elkaar. Voor rechts. Voor Nederland. Voor Ongehoord Nederland. Ja, JUIST in deze tijd. Daarom roepen wij al onze lezers op om NU lid te worden van Omroep ON!, de enige NPO-omroep die jouw en onze waarden deelt. We zien de aanvallen op ON! in de media, en zelfs in de politiek. Maar juist DAAROM moeten we ON! meer dan ooit steunen. Word daarom lid van ON! Vandaag nog. Samen staan we sterk. Als we ON! laten vallen gaan we uiteindelijk allemaal ten onder, DDS incluis! De reiziger heeft recht op een betrouwbare dienstregeling, niet op eindeloze stakingen en loze beloftes. Laten we hopen dat er snel een oplossing komt en dat de reiziger niet langer het kind van de rekening blijft. Het is genoeg geweest met de FNV die zich gedraagt als een onverzadigbare rups, ten koste van ons allemaal.