In een nostalgische wending die doet denken aan de gloriedagen van de stoomlocomotief, waarin de post per trein werd vervoerd, staan we aan de vooravond van een nieuwe oude manier van transport: pakketjes per passagierstrein. Dit idee, gesmeed in de denktanks van TU Delft, TNO, en RoyalHaskoningDHV, ondersteund door het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, lijkt een elegante oplossing voor de verkeersopstoppingen en de alsmaar dichtslibbende binnensteden schrijft het AD. Maar is het werkelijk zo vooruitstrevend, of rollen we gewoonweg terug de tijd in, weg van de progressie die we dachten te hebben geboekt? De pilot die op korte termijn tussen Rotterdam en Amsterdam van start zou kunnen gaan, klinkt misschien als muziek in de oren van iedereen die de binnensteden weer leefbaar wil maken. Minder vrachtwagens, minder uitstoot, en oh, wat een prachtig gebruik van die lege treinen buiten de spitsuren! Maar voordat we onszelf op de schouder kloppen voor deze 'groene' en 'duurzame' oplossing, laten we niet vergeten wat hier echt aan de hand is: een wanhopige poging om relevant te blijven in een tijdperk waarin de efficiëntie van gespecialiseerd vervoer ongeëvenaard is.
De
NS, die staat te springen om dit "interessante idee", lijkt niet volledig te hebben nagedacht over de praktische implicaties. Treinreizigers die plotseling omgeven zijn door cargopods, het potentieel voor vertragingen door het in- en uitladen van goederen, en de esthetische teloorgang van onze intercity's en sprinters die veranderen in rijdende postkantoren. Dit alles terwijl we op zoek zijn naar rust en ontspanning in onze reis van A naar B.
Wijnand Veeneman spreekt over minder vrachtwagens en een ontlasting van de binnenstad, maar tegen welke prijs? De stationsaanpassingen, de noodzaak van onbeheerde of met camera's bewaakte cargopods, en de complexiteit van het vervoeren van goederen via personenliften – het klinkt allemaal als een logistieke nachtmerrie die wacht om te gebeuren.
We leven in een tijd waarin de vraag naar snelle, efficiënte en klantgerichte levering hoger is dan ooit. Het idee dat we dit kunnen bereiken door onze passagierstreinen te transformeren in trage, bureaucratische goederenvervoerders is op zijn best een fantasie, en op zijn slechtst een stap terug in de tijd. Het lijkt erop dat we, in een poging om vooruit te komen, eigenlijk achteruitgaan.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) DDS en EerlijkEten zijn een ontzettend belangrijke PETITIE begonnen. Waarom? Om ervoor te zorgen dat producenten duidelijk moeten maken op etiketten dat er INSECTEN in hun voedselproducten zitten als dat het geval is. Want momenteel is dat NIET zo. Walgelijk! Je kunt dus per ongeluk meelwormen en andere viezigheden naar binnen werken. Teken onze petitie voor Betrouwbaar Voedsel. Moeten we niet eerst focussen op het verbeteren van de bestaande infrastructuur voor gespecialiseerd goederenvervoer, in plaats van onze toevlucht te nemen tot een romantisch maar onpraktisch idee uit het verleden? Laten we vooruitgang niet verwarren met regressie. In een wereld die sneller beweegt dan ooit, kunnen we het ons niet veroorloven om terug in de tijd te gaan met onze logistieke oplossingen.