Dat mensen nog steeds met open ogen in fraude, nepnieuws en de grootste onzin trappen op social media en internet, blijkt pijnlijk duidelijk uit een opmerkelijke actie van de politie. Met de nepwebshop pakjedealsnu.nl hebben zij een campagne gelanceerd om het bewustzijn over online fraude te vergroten. Vooral 55-plussers trappen er massaal in.
In slechts drie maanden tijd trok de website meer dan 125.000 bezoekers, een aantal dat ruimschoots boven de verwachte 30.000 lag. “We mikten op zo’n 30.000 bezoekers,” zegt Gijs van der Linden, teamleider van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO). De actie werd niet alleen goed ontvangen door het publiek, maar liet ook zien hoe groot de vatbaarheid voor webwinkelfraude eigenlijk is.
De nepwebsite, die begin november live ging, bood extreem scherpe prijzen op gadgets en elektronica. Alles aan de site leek betrouwbaar: lovende reviews, de belofte van snelle levering en een professioneel ontwerp. Maar bij het afrekenen kwam de waarheid aan het licht: Als iemand echt iets had willen kopen, zou diegene opgelicht zijn. Bezoekers kregen daarnaast een informatieve video te zien over de risico’s van online fraude.
Voor de oplettende gebruiker zaten er subtiele hints verstopt. De links naar social media leidden naar officiële politiepagina’s, het KvK-nummer stond op naam van de politie en het opgegeven adres bleek... een politiebureau in Heemskerk. Toch klikten 23.000 bezoekers op de winkelwagen, en werd de informatieve video 7.000 keer afgespeeld.
Online fraude blijft een explosief groeiend probleem. In 2024 werden maar liefst 45.000 aangiftes van internetoplichting gedaan, waarvan ruim 20.000 specifiek over webwinkelfraude gingen. Criminelen creëren geloofwaardige websites om nietsvermoedende consumenten te misleiden en betalingen te incasseren zonder iets te leveren. “Het hoge aantal bezoekers wijst erop dat een grote groep mensen vatbaar is voor dit soort fraude,” aldus Van der Linden. Bijzonder is dat 55-plussers opvallend vaak slachtoffer worden; bijna de helft van alle bezoekers van de site zat in deze leeftijdsgroep.
Artikel gaat verder onder deze oproep) Bij DDS maken we onze GROTE zorgen om de globalisten en dan met name het WEF en Klaus Schwab. Daarom ondersteunen wij een initiatief van onze vrienden van Cultuur Onder Vuur. Teken de petitie waarin geëist wordt dat Nederland de banden met de globalisten van het WEF voor eens en altijd verbreekt. Het kost je maar 30 seconden, maar die tijd is het meer dan waard. Laten we samen een vuist maken tegen de enge Klaus Schwab!
Hoewel de politie vooraf rekening hield met boze reacties, gebeurde het tegenovergestelde. Veel bezoekers prezen de actie vanwege het originele en leerzame karakter. Ook de media-aandacht speelde een belangrijke rol in het vergroten van de bewustwording rondom webwinkelfraude. Zelfs politiemedewerkers zien kansen om de site verder te gebruiken als educatief hulpmiddel.
Sociale media waren een essentieel onderdeel van de campagne. De nepadvertenties op Instagram en Facebook werden bijna 13 miljoen keer bekeken. Dit illustreert niet alleen het gigantische bereik van de politie, maar ook hoe makkelijk criminelen sociale media inzetten voor hun oplichtingspraktijken.
De nepwebshop blijft voorlopig online, zodat consumenten nog steeds kunnen leren hoe ze webwinkelfraude kunnen herkennen. De actie laat zien dat bewustwording een van de belangrijkste wapens is in de strijd tegen internetoplichting. Hopelijk heeft de campagne veel mensen wakker geschud en kunnen toekomstige slachtoffers worden voorkomen.