Bezorgdienst DHL hoopt woensdag groen licht te krijgen van de Raad van State om voortaan bepaalde verkeersregels te omzeilen. Het bedrijf wil graag parkeren op stoepen en fietspaden, zodat pakketjes sneller kunnen worden afgeleverd. Minder tijd kwijt aan het zoeken naar een parkeerplek betekent snellere bezorging en tevreden klanten, aldus DHL. De Raad van State behandelde de zaak op 12 maart 2025 en doet woensdag om 10.15 uur uitspraak.
De kern van de zaak draait om de vraag of DHL oneerlijk wordt behandeld. PostNL mag namelijk wél in sommige gevallen de verkeersregels wat losser interpreteren, omdat het als een openbare dienst wordt beschouwd. DHL vindt dit niet eerlijk. Volgens het bedrijf wordt hun efficiëntie beperkt doordat bezorgers langer moeten zoeken naar een parkeerplek, terwijl PostNL-rijders een voorkeursbehandeling krijgen.
DHL verwerkt jaarlijks meer dan 220 miljoen pakketten, tegenover de 371 miljoen van PostNL. Waarom zou de ene bezorgdienst dus wel privileges krijgen en de andere niet? DHL wil dat er gelijke regels gelden voor alle grote pakketbezorgers.
De minister wees het verzoek van DHL in december 2020 af met het argument dat DHL geen publieke functie heeft. Zonder die status komen ze niet in aanmerking voor de uitzonderingen waar PostNL wel van profiteert. Dat zit DHL dwars, want in de praktijk doen beide bedrijven in feite hetzelfde werk: pakketten bezorgen.
Met de enorme groei van online winkelen staan pakketdiensten onder grote druk. DHL stelt dat een vrijstelling de bezorging soepeler laat verlopen en zelfs verkeershinder kan verminderen. Minder tijd kwijt aan rondjes rijden op zoek naar een parkeerplek betekent minder opstoppingen en efficiëntere routes.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) München, Solingen, Nieuwegein: asielzoekers storten een golf van terreur over Europa. Dit moet direct stoppen. Asielminister Marjolein Faber moet DIRECT een asielstop instellen. TEKEN de petitie van Cultuur onder Vuur en help Nederland beschermen tegen de radicaal-islamitische massa-immigratie!
Wat de Raad van State beslist, kan de hele logistieke sector beïnvloeden. Als DHL gelijk krijgt, kunnen andere bezorgdiensten zich ook gaan beroepen op deze uitzonderingen. Dit zou een bredere discussie kunnen losmaken over hoe steden omgaan met pakketbezorging en verkeersdrukte.
Aan de andere kant zijn gemeenten en fietsers waarschijnlijk minder enthousiast over bezorgbusjes die zonder zorgen op stoepen en fietspaden parkeren. Dit kan leiden tot meer hinder en gevaarlijke situaties, iets waar steden juist van af willen.