Lobbyclub Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft weer een nieuwe reden bedacht om alarm te slaan over zogenaamd onveilige situaties. Er zijn namelijk e-bikes met zogenaamde 'opvoerpakketjes.' Door die pakketten kunnen de bikes wel - niet schrikken! - 50 hele kilometers per uur gaan. En dat is volgens VVN hartstikke gevaarlijk! Dit hoewel mensen die een beetje ervaring hebben met race fietsen ook behoorlijk dicht in de buurt komen van deze snelheid, natuurlijk.
Als Nederland érgens om bekendstaat dan is het wel de enorme betutteling die er in ons land is. Je mag werkelijk niets doen dat 'de elites' of deze of gene hobbygroep 'gevaarlijk' achten. Want stel je voor dat je iets van risico's neemt in het leven. Dat moet verboden worden. Nou ja, behalve als het gaat om het je laten inspuiten met een experimenteel goedje dat je zogenaamd beschermt tegen een virus dat voor 0,25% van de mensen levensgevaarlijk is, natuurlijk. Dan mag je dat soort risico's opeens wel nemen. Sterker nog, dan moet je dat doen.
Vandaag is het Veilig Verkeer Nederland dat weer een reden heeft verzonnen om te betuttelen. Er zijn namelijk mensen die 'opvoerpakketten' kopen voor hun e-bike. Daardoor gaat zo'n fiets veel sneller, tot wel 50 kilometer per uur. Nou is dat op de fiets inderdaad erg snel, maar daar staat tegenover dat je wielrenners regelmatig voorbij ziet schieten met snelheden die daarbij in de buurt komen.
Omdat 50 volgens VVN té snel is wil de organisatie een verbod op opvoerpakketjes. "Als je ze op de elektrische fiets installeert ben je gewoon een racemonster," beweert de totaal doorgeslagen zegsman van VVN Rob Stomphorst. "Een e-biker haalt soms snelheden ver boven de 50 km/u, terwijl ze maar 24 km/u mogen. Dat levert levensgevaarlijke situaties op."
Ja, want we zien natuurlijk dagelijks dat oma op haar e-bike een arm kindje van 2 helemaal aan gort rijdt. Wie ziet ze niet, dat soort nieuwsverhalen? Elke dag opnieuw. Je gaat naar de supermarkt, en bam! Opa heeft weer iemand doodgereden. Die racemonsters overal, je wordt er ziek van!
Ook de Fietsersbond vindt zo'n verbod eigenlijk best een goed idee. "Voor de veiligheid van de fietser zelf en zijn mede-weggebruikers," aldus die walgelijke organisatie. Zie dat argument: "voor de veiligheid van de fietser zelf." Dat is dus wat we betutteling noemen. Dat doe je bij kinderen, niet bij volwassenen.
Natuurlijk is het praktisch gezien sowieso een knettergek idee. De politie laat dan ook weten dat ze niets zien in zo'n verbod. Want, aldus de politie, zoiets is natuurlijk helemaal niet handhaafbaar. Agenten kunnen niet zomaar even alle e-bikes controleren, elke dag weer. En daarnaast, zegt Paul Broer van de Nationale Politie, "er is ook geen boete voor te hard rijden op een gewone fiets omdat er geen maximum snelheid voor bestaat,"
Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!
Nou, als het aan Veilig Verkeer Nederland ligt gaat dat heus ook veranderen. Niet harder dan 24 kilometer per uur op je fiets! Behalve als je op de Afsluitdijk rijdt, daar mag je dan wel 30. Voorlopig.