Commerciële afnemers van coronatesten hebben een lucratief businessmodel ontdekt. Zij kregen de opdracht om snel de uitslag van door de overheid betaalde PCR-testen te verstrekken, maar halen de deadline niet. Als een klant de uitslag sneller wil, dan wordt hem aangeraden een commerciële test te doen. Het bedrijf verdient op deze manier twee keer. D66-Kamerlid Paternotte heeft demissionair minister De Jonge (Volksgezondheid) om opheldering gevraagd. Volgens Paternotte ruikt het naar
oplichting, en die gedachte is helemaal niet zo gek. Wie op vakantie wil heeft er belang bij om snel de testuitslag te krijgen. Daarom heeft de overheid aanbestedingen gedaan bij diverse testbedrijven.
De uitslag van een sneltest moet binnen drie uur na afname binnen zijn, van een PCR-test binnen 24 uur. Die termijnen worden geregeld overschreden. En wat kun je als klant dan doen? Zelf flink betalen voor een commerciële test, of afwachten en hopen dat je testuitslag alsnog op tijd komt. De klant zit op zo'n moment dus flink in de knel.
Testbedrijven Covidia en Spoedtest BV maken zich
volgens De Telegraaf schuldig aan dit soort praktijken, waarbij ze dus zowel de overheid als de klant tegelijkertijd mogelijk een loer draaien. "Moeten we testbedrijven nog wel betalen die bewust voorrang geven aan klanten waaraan ze dubbel verdienen?" vraagt Paternotte zich af.
Áls zij de gemaakte afspraken niet na kunnen komen, dan krijgen de overheid en de klant niet de dienst waarvoor is betaald, zo simpel is het. Indien dat het geval is, dan moet dat dus niet.
Een oproep van de redactie: door de coronacrisis heeft DDS het, net als veel andere websites, ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze omroep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven! Die testbedrijven zouden een deel van de aanbesteding terug moeten storten en de gedupeerde klanten moeten compenseren. In het vervolg zouden ze de klant vooraf moeten laten weten of ze de druk aankunnen, zodat die ook weer waar hij aan toe is en zo zelf een weloverwogen keuze kan maken. Als het klopt dat wat er bericht wordt dan moet
Hugo de Jonge hier tegen optreden.
UPDATE
Het bedrijf Covidia heeft een statement doen uitgaan waarin een ander beeld wordt geschetst van de situatie.
Statement van Covidia:
Wij herkennen ons op geen enkele manier in de aantijging dat Covidia reizigers dubbel factureert voor een coronatest. Op dit moment werken wij alleen in opdracht van de overheid. Ons beleid is om iedereen die een test bij ons laat afnemen via Testen voor je Reis zo snel mogelijk de uitslag te sturen. Helaas zijn wij, net als alle andere testaanbieders en de GGD, geconfronteerd met een enorme capaciteitsvraag die veel groter was dan de landelijke testcapaciteit. Waar tijdsdruk ontstond hebben we noodoplossingen en spoedprocedures opgestart. Helaas voorzagen wij dat we in een aantal gevallen niet tijdig konden handelen en hebben we deze reizigers uit voorzorg doorverwezen naar Test2fly op Schiphol. Bij deze aanbieder kun je tegen betaling binnen enkele uren een testuitslag verkrijgen. Covidia heeft geen banden met Test2fly en heeft deze aanbieder alleen maar geadviseerd als alternatief. Daarop hebben reizigers zelf besloten om tegen betaling een additionele sneltest te doen. Wij staan hier volledig buiten. Het is dan ook onmogelijk dat Covidia dubbel heeft verdiend aan een reiziger.