De meeste basisschoolleraren maken zich ernstig zorgen over hun leerlingen. Zij betreuren de langdurige overstap naar digitaal thuisonderwijs waardoor de leerachterstanden alsmaar groter worden. Ondertussen heeft het kabinet de lockdown verlengd tot 8 februari zonder de gevolgen hiervan in te zien.
Uit onderzoek van overheidsonderwijsinstituut DUO
blijkt dat veel
leraren zich steeds meer zorgen maken over hun leerlingen. Doordat er nu al geruime tijd is overgeschakeld op thuisonderwijs merken zij dat sommige leerlingen helemaal uit beeld vallen. Deze leerlingen hebben waarschijnlijk nu al te maken met een grote leerachterstand.
Ook geven leraren aan dat het steeds moeilijker wordt om jonge kinderen te activeren voor thuisonderwijs. Voor een korte noodzakelijke periode is dit allemaal nog wel te overbruggen, maar nu we weten dat de verlenging tot 8 februari duurt neemt het aantal zorgen toe.
Meer dan 60% van de leraren verwacht grote problemen als de leerlingen pas weer na de voorjaarsvakantie terug naar
school mogen. Zo wordt er gevreesd voor achterstanden in de cognitieve en sociale ontwikkelingen. Ook maakt men zich zorgen over groeiende mentale problemen en onveilige thuissituaties bij jonge kinderen.
Vooral de zwakke leerlingen vallen weg in het digitale
onderwijs. Zij hebben normaliter alle aandacht nodig, maar krijgen die bij lange na niet. Voor veel jonge kinderen is het inmiddels alweer de tweede periode dat zij langdurig opgescheept zitten met digitaal onderwijs. Dit komt vooralsnog kwalitatief niet in de buurt van fysiek onderwijs, wat tal van negatieve gevolgen met zich meebrengt voor de toekomst. Ook kan je moeilijk verwachten van (werkende) ouders dat zij de tijd en kunde hebben om hun kinderen bij te scholen en te ondersteunen.
Het kabinet had wellicht beter wat meer de tijd kunnen nemen om extra te kijken naar de mogelijkheden voor het primair onderwijs. Want op deze manier zadel je de leraren op met kinderen die een gigantische leerachterstand hebben ontwikkeld. De lockdown ontneemt kinderen gewoon hun kans op goed onderwijs ‒ zo simpel ligt het gewoon.