De coalitiepartijen hebben het stikstofpakket om daarmee de stikstofcrisis op te lossen bijna voltooit. Morgen zal het kabinet de plannen toelichten en het is de verwachting dat de bouwprojecten die nu stil liggen weer op gang komen. Tevens wordt verwacht dat het kabinet de maximumsnelheid op wegen zal verlagen naar 100 kilometer per uur, via NOS Teletekst.
Tweede Kamerlid en fractieleider van D66, Rob Jetten, is opgelucht dat er eindelijk overeenstemming binnen de coalitie is over de richting en inhoud van het stikstofpakket:
"We zijn er als coalitiefracties uit. Nu is het aan het kabinet om de maatregelen te publiceren"
De VVD laat bij monde van Klaas Dijkhoff weten dat ook zijn partij overeenstemming heeft bereikt met de andere coalitiepartijen en dat 'het kabinet nu aan zet is'. Morgen zal het kabinet de precieze plannen gaan toelichten en donderdag volgt het debat over het stikstofpakket in de Tweede Kamer.
De precieze inhoud van het stikstofpakket is nog niet bekend, maar op basis van de communicatie vanuit het ministerie van Carola Schouten is het de verwachting dat sowieso één generieke maatregel wordt ingezet om daarmee stikstof-uitstoot vrij te maken in andere sectoren.
De meest eenvoudige generieke maatregel die het kabinet kan nemen is natuurlijk het verlagen van de maximumsnelheid op de wegen. Zo'n maatregel is het meest eerlijk, behalve dan voor de arbeiders die met de auto reizen voor hun werk. De tijd die arbeiders reizen zal waarschijnlijk langer zijn. Met het vertragen van de reistijd wordt echter ook minder stikstof uitgestoten door de auto's, waardoor in de sector bouw méér stikstof mag worden uitgestoten.
Kortom, de stikstofregels gelden als een harde limiet waarbij letterlijk het credo "de één zijn dood is de ander zijn brood" geldt.