Volgens merkengoeroe Richard Otto is Nederland in transitie. Zijn analyse van hoe de Nederlandse samenleving verder polariseert alvorens men weer bij elkaar komt biedt inzichten. Ook voor De Dagelijkse Standaard ziet Otto kansen in dit veranderende landschap.
Maar dan moeten mensen wel in staat zijn die kansen te zien en daarom delen we de visie van Otto met u. Als reactie op de vraag waarom hij zijn nieuwe boek 'Merkendisruptie' samen met Jeroen Cremer en Frank Haveman geschreven heeft komt Otto tot het volgende:
"Merkdisruptie is het eerste boek dat naast de technoligische en economische disruptie ook andere disrupties bespreekt, waaronder de de seksuele, psychologische en sociologische. Als we ingaan op de sociologische disruptie dan zie je dat er van alles aan de hand is. Waaronder het onstaan van een biploaire maatschappij en het verdwijnen van het gematigde midden. Een mild klimaat is lange tijd de kern van Nederland geweest, maar in zijn oude vorm niet meer houdbaar."
Ja, het ooit zo 'gemoedelijke en verzuilde Nederland' is er natuurlijk niet meer. Wat we volgens Otto momenteel zien is een samenleving dat zich steeds verder beweegt richting extremiteit:
"Onze cultuur, ons ecosysteem en denken is met een transitie bezig richting meer extremiteit. We hebben te maken met een splijtende maatschappij, dat zich hierna zal hergroeperen. Dit heeft een enorm effect op merken. Voor een merk als De Dagelijkse Standaard kan deze 'shake up' overigens in haar voordeel werken."
In een steeds verder afglijdende samenleving proberen we van DDS natuurlijk dé stem van het gezonde verstand te laten zijn. Echter is het volgens Otto uiteindelijk wél de vraag wat de grote techbedrijven gaan doen, immers is hun macht zo groot dat ze invloed hebben op diverse communicatiesystemen via het internet:
"Vraag is wel in hoeverre grote techpartijen, zoals Facebook en Google meegaan in deze veranderingen. We kennen allemaal de bekende influencer Alex Jones die van Youtube, Twitter en Facebook verbannen werd. Ook 's werelds bekendste youtuber PewDiePie en Jan Roos kreeg op Youtube met een aanscherping te maken. Allemaal partijen, die net als veel uitgevers met een nieuwsmerken zeer afhankelijk zijn van deze social mediareuzen. Aan deze grote afhankelijkheid kleven ook grote risico's, dus adviseer ik om jullie eigen distributie en relatie richting de lezer niet te verwaarlozen of uit te besteden."
Laten we vooral hopen dat de techbedrijven niet verder politiseren en gewoon doen wat ze moeten doen: informatie versturen via het internet.