1. Home
  2. Spannend! 'Teslasubsidie' zou kabinet kunnen opblazen

Spannend! 'Teslasubsidie' zou kabinet kunnen opblazen

Geen categorie12 apr 2019, 21:00
Het zou wel eens flink mis kunnen gaan voor het kabinet. De 'Teslasubsidie', zoals de maatregel om elektrische auto's te subsidiëren ook wel wordt genoemd, kon wel eens voor flink wat spanning zorgen! Alleen D66 houdt nog voet bij stuk. Dat meldt GeenStijl.
Tom Staal interviewde diverse politici en legde ze stuk voor stuk uit wat het daadwerkelijke effect van de Teslasubsidie zal gaan zijn. Een elektrische auto met een aanschafwaarde van 45.000 euro, zou over een periode van vijf jaar voor 25.000 euro (dus 55,55 procent!) worden gesubsidieerd.
Dat geen enkele politicus, op Pieter Omtzigt na, dit door had, is al absurd genoeg. Kennelijk waren zij bijna allemaal in de veronderstelling dat je 500.000 auto's kon subsidiëren met slechts 16 miljoen euro. Dit kwam door het rekenmodel van adviesbureau RevNext, wat als een zogenaamde black box werd beschouwd. Daarmee bedoelt men dat niets of niemand het rekenmodel in kon of mocht zien, omdat het rekenmodel eigendom is van RevNext.
Kennelijk was Omtzigt de enige waarbij alle alarmbellen afgingen en ging hij op onderzoek uit. Hij kwam er langzamerhand achter dat dit geintje niet 16 miljoen maar eerder, en dit is een voorzichtige schatting, een half miljard zou gaan kosten! Omtzigt diende Kamervragen in en daarmee was de lont aangestoken.
16 April is de hoorzitting. Het CDA en de ChristenUnie ageren al tegen het foute rekenmodel van RevNext en hier en daar beginnen er ook een paar VVD'ers en GroenLinkies tegenaan te schoppen. Dat gaat flinke consequenties hebben want het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), Centraal Planbureau, de Ministeries van Financiën en Infrastructuur, evenals de klimaatakkoordschrijvers berustten zich op dit rekenmodel!
Daar komt ook nog bij dat D66-staatssecretaris Menno Snel, de Kamer tot twee keer toe verkeerd heeft geïnformeerd over het rekenmodel. D66 zit, mede door de mogelijk onrechtmatige wijze van aanbesteding met betrekking tot RevNext, behoorlijk klem. Zoals GeenStijl al aangeeft:

"ze willen klimaatdrammers zijn, ze vertegenwoordigen een electoraat dat Tesla's kan betalen, ze werken met een model van een bedrijf dat Tesla als klant heeft, ze zijn op twee ministeries verantwoordelijk voor de politieke fouten (en leugens) rond de Revnext-berekeningen én ze hebben nu al hun coalitiegenoten tegenover zich."

Dat wordt lachen dus op 16 april!
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten