Onder leiding van de Amsterdamse fractie van GroenLinks heeft de Gemeente Amsterdam recentelijk haar nieuwe Vaarnota ingediend. En er gaat behoorlijk wat veranderen, zo wordt er gepleit voor een 'avondklok' voor de pleziervaart! Dit houdt in dat Amsterdammers en bezoekers, die in de avonduren van een zwoele zomeravond willen varen, dit niet meer mogen na 23.00 uur! Net zoals in de oorlog een avondklok. Lekker kinderachtig.
Het idee is gebaseerd op een regen van klachten vanuit de Amsterdamse grachtengordel. Men zou daar 's nachts last hebben van overlast. Maar of een verbod op pleziervaart in de avonduren gaat bijdragen aan het voorkomen van overlast is maar zeer de vraag. Ondertussen roeren ondernemers en andere liefhebbers van de pleziervaart zich en zijn een petitie gestart om het plan tegen te werken.
Volgens de initiatiefnemers is het verbod op varen in de late uurtjes en de beperking van maximaal 12 personen op één schip, een onrechtmatige inperking van het vrije verkeer van personen. En dat klopt natuurlijk, want schreeuwen over straat in een bolderkar mag natuurlijk nog wel. Overlast moet je aanpakken, maar een non-discriminatoire maatregel als deze scheert iedereen over één kam: de vaarmogelijkheden worden ingeperkt. De goeden lijden daarmee onder de kwaden.
Ondanks alle verwoede pogingen van GroenLinks is de non-discriminatoire maatregel alsnog discriminerend. Ja, niet op huidskleur, maar er wordt natuurlijk wel onderscheid gemaakt. Er geldt namelijk één uitzonderingspositie. De commerciële plezierjachten mogen wel varen! En hoeven ook niet te voldoen aan de eis van maximaal 12 personen per vaartuig. De commerciële pleziervaart is dus gewoon uitgesloten. Wel wat vreemd van de Groene yuppen van Klaver. Altijd klagen over ongelijke behandeling, maar dan vervolgens ongelijke behandeling inzetten als strijd tegen 'overlast'.
De uitzonderingsregel maakt de woorden van de wethouder, dat hij zich wil inzetten voor 'het behoud van diversiteit', waardeloos. Mooie woorden, maar het slaat nergens op als je de maatregelen bekijkt. En dan hebben we het nog niet gehad over de achterliggende implicaties van de maatregel. Er zijn namelijk altijd wel redenen te bedenken waarom het varen op bootjes een slecht idee is, maar ook heel veel goede redenen waarom Amsterdammers in staat moeten zijn om met 14 personen om 23.30 uur door de grachten te dobberen.
Als er dan overlast is, dan moet men de overlastgevers aanpakken! Niets meer, niets minder. En niet álle booteigenaren, behalve de commerciële dan, over één kam scheren. En de mogelijkheden van handhaving zijn er natuurlijk in Amsterdam. Camera's en andere vormen van digitale handhaving kunnen worden ingezet om overlastgevers gericht te bestraffen. Jammer dat GroenLinks met een 'avondklok' komt.
Het laat wel weer zien dat ze bij GroenLinks weinig creatief zijn in hun aanpak om overlast te voorkomen en ook nog eens groepen discrimineert op basis van economische kenmerken: commerciële bedrijven uitsluiten voor de regeling, maar anderen wél aanpakken!