Thierry Baudet (FvD) vroeg in de Tweede Kamer een onderwijsdebat aan naar aanleiding van e-mails van leerlingen waaruit bleek dat personeel van onderwijsinstellingen de leerlingen politiek beïnvloedde. Zo wapperde Baudet met een e-mail van het Haagse Montessori Lyceum waarin te lezen valt hoe de rector van de school de scholieren aanmoedigt naar een GroenLinks 'meet-up' te gaan. Baudet diende een debat in, maar een debat is niet wat Baudet kreeg. Wat Baudet wel kreeg was een korte toelichting van Kamervoorzitter Arib en vervolgens geen steun voor zijn debat. Wel van een aantal Tweede Kamerleden natuurlijk, maar te weinig om daadwerkelijk een losstaand onderwijsdebat te gaan voeren over de vermeende propagandamaterialen, die de rector van de Haagse onderwijsinstelling naar haar leerlingen stuurde. Paul van Meenen (D66) kwam grappend naar de microfoon om Baudet nog eens te herinneren aan zijn afwezigheid bij andere onderwijsdebatten.
Maar die aanval hebben we zo vaak gehoord dat hij eigenlijk niet meer leuk is, Paul! Verder is het natuurlijk een goed idee om eens een onderwijsdebat te gaan organiseren over multidimensionaal schaken van machthebbers via de ideeën gepresenteerd in schoolboeken. En natuurlijk de e-mail waarmee de rector leerlingen aanmoedigt naar GroenLinks bijeenkomsten te gaan. Dat laatste is overigens in lijn der verwachtingen immer zijn
de meeste docenten nog steeds 'linksig'.
Dat onderwijsdebat van Baudet, dat kwam er dus niet. Ondanks steun van de te verwachten partijen waaronder de SGP en afwijzingen van de partijen die liever geen gesprekken voeren over longitudinale programmering, zijn er wel wat lichtpuntjes te noemen. De PvdA weet wat ze kan verliezen bij zo'n debat en Ploumen (PvdA), die zich meer bezig houdt met vrouwen in Cambodja dan met wie dan ook, stemde snel tegen.
En ook Paul van Meenen (D66), die Baudet wel verwijten toespeelt, maar zelf eigenlijk niets noemenswaardigs heeft gepresteerd in zijn lange periode als 'onderwijsman' van D66.
Farid Azarkan (DENK) dacht na, maar kwam er niet helemaal uit in z'n eentje. Hij vroeg zich af 'wat er e uit zo'n debat moet komen'. Ja, aanvankelijk natuurlijk niets! Er moet worden overlegd over iets dat dhr. Baudet constateert of denkt te zien. Namelijk dat politieke beïnvloeding op scholen schering en inslag is. Dit keer was het een e-mailtje van een rector, maar wellicht ziet Baudet nog veel meer. We weten het niet en dat debat was een mooie plek om te zien wat hij zou vertellen en om te zien of meerdere Kamerleden 'het zien'.
Daarom riep Baudet leerlingen op 'zich te melden' als ze politieke beïnvloeding waarnemen op hun school. Jammer genoeg zijn niet alle vormen van politieke beïnvloeding zo overduidelijk zichtbaar als een concrete e-mail.