Het hele Zwarte Piet-geneuzel kan het beste worden gezien als een groot attitudeprogramma, waarbij verspreid over verschillende jaren de attitudes van de bevolking tot appelmoes worden geslagen totdat Nederland de voorgestelde wijzigingen accepteert. Gisteren konden we aanschouwen wat de effecten zijn van het inzetten van democratische pressiemiddelen tegen feestvierende mensen: gezeur, agressie en geweld bij verschillende intochten van sinterklaas. Waarom staan onze burgemeesters toe dat het sinterklaafeest wordt verpest? Waarschijnlijk dus zodat de gewenste verandering van de organisatie Kick Out Zwarte Piet (KOZP), het aanpassen van het uiterlijk van Zwarte Piet, uiteindelijk kan worden verkocht aan de bevolking. Voornamelijk in Eindhoven, Leeuwarden en Rotterdam was het onrustig. Toen in 2011 de eerste demonstratie in Dordrecht met de slogan ‘Zwarte Piet is racisme’ werd georganiseerd, was de ellende nog niet over de Nederlandse bevolking uitgestort en was slechts 7% van de bevolking bereid het uiterlijk van de zwarte knecht aan te passen. Is dat nog steeds zo?
Zeven jaar later is de bereidheid tot aanpassing van Zwarte Piet van 7% gestegen naar ruim 38%, aldus de Hond. Dat verbaast natuurlijk niet! Als je de treitermethodes van actievoerders, de besluiten van burgemeesters en het voortdurende gedram in de media in ogenschouw neemt dan sla je iedere bevolking uiteindelijk murw. Een interpretatie wordt immers opgedrongen. Dan is iedereen uiteindelijk 'vol begrip' met mensen die gebruikmaken van pestmethoden. Wat wel positief lijkt is het feit dat er meer begrip gekomen voor de gevoelens van zwarte mensen over Zwarte Piet. Zo suggereert het Groot Zwarte Pietonderzoek van
Maurice de Hond vorig jaar dat 37% van de bevolking er wel kan in komen dat sommige elementen 'kwetsend kunnen zijn’.
Onder de kiezers van links-
globalistische partijen is de steun voor het veranderen van Zwarte Piet het hoogst. Zo vindt 46% van de GroenLinks kiezers dat er geen volledig zwartgemaakte Pieten meer mogen verschijnen in heel Nederland. Ze hoeven zich geen zorgen te maken:
Nederland wordt dankzij deze campagne voor 'het grote ideaal' voor ‘racistisch’ in de internationale pers weggezet. Dankjewel he! Wat mij betreft wordt deze discussie zo snel mogelijk beëindigt en krijgt KOZP gewoon haar zin, al was het alleen al om te vermijden dat Nederland in de internationale pers voor aap staat.
Opvallend aan de peiling van de Hond is dat kiezers van vrijwel alle partijen wel iets voelen om geleidelijk een overgang te maken van de traditionele Piet naar een andere Zwarte Piet. Denk bijvoorbeeld aan donkergroene, rode en blauwe pieten. Verder suggereert de peiling van De Hond dat de bereidheid tot verandering het grootst is onder jongeren. Enkel in de leeftijdscategorie van 18 – 24 jaar is er echter een grote meerderheid voor het loslaten van het traditionele karakter van de afgelopen 100 jaar. Onder die groep is ook de bereidheid tot het veranderen naar een andere Piet het hoogst.
[caption id="attachment_213761" align="aligncenter" width="667"]
Veranderingsbereidheid naar leeftijd. Bron: Maurice de Hond[/caption]