In de huidige digitale wereld is ook het bedrijfsleven steeds meer online actief. Offline marketing wordt steeds meer onderschat. Dit heeft onder andere te maken met het imago. Het lijkt ouderwets. En online reclame maken wordt steeds eenvoudiger. Met name om de juiste doelgroep te benaderen. Maar offline marketing loont nog steeds. Niet alleen online marketing
Omdat we met elkaar buiten de digitale wereld leven, is daar nog genoeg te doen. Sociale interactie voelt het beste als je elkaar fysiek ontmoet. Met elkaar samenkomen buiten de deur een hapje en drankje is veel gezelliger dan even chatten. Omdat veel bedrijven steeds meer investeren in online marketing, ontstaat er soms een vacuüm. Als in jouw branche niemand meer offline reclame maakt, is dat jouw kans om je te onderscheiden.
Drukwerk Belangrijk is het drukwerk. Bedrijven als
Drukzo.nl leveren vrijwel alles op het gebied van drukwerk. Hoewel veel mensen tegenwoordig achter de computer werken, heeft men vaak een kladblok bij de hand. Vul die behoefte door kladblokken met jouw logo, uit te delen. Met flyers kun je veel mensen thuis benaderen. Een flyer die je fysiek vast moet houden, trekt meer aandacht dan een online advertentie die tijdens het scrollen langskomt. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden.
Reclameartikelen Reclameartikelen zoals folders zijn nog steeds actueel. Afhankelijk van jouw business, kan het effectief zijn om je aanbiedingen nog steeds op folder afdrukken. Je kunt deze uitdelen, maar ook huis-aan-huis verspreiden. Het is
nog steeds effectief om producten of diensten voor een korte periode goedkoper aan te bieden. Een folder is dan het middel bij uitstek om dat te laten weten aan je (potentiële) klantenkring.
Promotieartikelen
Om je onderneming te promoten zijn er allerlei producten beschikbaar. Buitenreclame is online niet mogelijk. Vlaggen of reclameborden zorgen bij passanten voor herkenbaarheid. Als die herkenbaarheid gekoppeld kan worden aan een fysieke folder, is een belangrijke connectie gemaakt. De potentiële afnemer weet waar en bij wie hij jouw product en dienst kan afnemen. Koopt hij vervolgens zelf niet, dan kan hij het aan anderen vertellen. Herkenbaarheid kan met meerdere promotieartikelen. Denk ook aan pennen, usb-sticks, mobiele oplaadsystemen en nog veel meer.
Relatiegeschenken
Als je een trouwe klantenkring hebt dan wil je deze behouden. Een goede manier om dit te doen is om relatiegeschenken te verstrekken. Het klassieke voorbeeld is een fles wijn aan het einde van het jaar. Wil je je onderscheiden kies dan een ander moment in het jaar, bijvoorbeeld in de aanloop naar de zomervakantie. En dan geen fles wijn maar een strandlaken. Wat je online niet kunt bewerkstelligen bereik je met relatiegeschenken wel. Een fysiek product waardoor de klant zich gewaardeerd voelt.
In het huidige digitale tijdperk is online marketing vrijwel onmisbaar. Maar vergeet daarbij de ‘echte’ wereld niet. Dat is waar wij rondlopen, onze gevoelens beleven en elkaar ontmoeten. Kies dus de juiste mix tussen online en offline marketing.