De nieuwe pensioenwet is er gekomen, met de hakken over
de sloot. Minister Carola Schouten lijkt me aardig, maar ze krijgt niet mijn
felicitaties. Ik heb ernstige bedenkingen over de wet. Het is gebouwd op
misleiding en dwang. Het afbreken van het bestaande pensioenstelsel, door
Moody’s het beste pensioensysteem ter wereld genoemd, was niet nodig als de
ministers Koolmees en Schouten naar redelijk advies hadden geluisterd. Maar ze
hadden oogkleppen op en watten in de oren en zagen enkel een stip aan de
horizon dat het bestaande systeem weg moest.
Ik heb op deze site in circa tien artikelen verteld
waarom ik het nieuwe systeem vooral qua vermogensbeheer slecht vind. Ik ga dat
niet herhalen. Ik beperk me tot enkele punten waarover ik nijdig ben. Maar ook
dat zijn helaas zinloze herhalingen, want het spel is al gespeeld.
De rente is dé reden dat het stelsel overhoop gaat. Begin
deze eeuw kwam men overeen dat voortaan de Amerikaanse manier van accounting
voor bedrijven ook voor het Financieel Toetsingskader, in casu pensioenfondsen,
zou moeten gelden. Dat betekende dat de vaste rekenrente van 4% moest
verdwijnen en zou worden vervangen door een calculatie op basis van de
variabele rente. De gedachte was dat als de activa op marktwaarde gecalculeerd
wordt, dan ook de passiefzijde. Dat hebben we geweten. De rente denderde omlaag
naar nul en lager, waardoor de passiva, de verplichtingen, omhoogschoten. De
dekkingsgraden ijlden omlaag waardoor pensionado’s voortdurend gekort werden. Onzinnig
was dat want de beleggingsrendementen waren uitstekend. Pensionado’s waren
logischerwijze ontevreden. “Ja, daar hebben ze eigenlijk wel gelijk in. Het
stelsel moet op de schop.” Dat was BS. Een pensioenfonds is geen bedrijf maar
een instelling met een in principe eeuwigdurende beleggingshorizon. De passiva
horen niet variabel verdisconteerd te worden maar vast met een vaste rekenrente
van 4%, de ultra lange rente, teruggaande naar de 16de eeuw. Inmiddels klimt de
rente in die richting van 4%. De Fed stuwt de dollarrente zelfs over de 5% en
de Bank of England volgt op enige afstand. Naar mijn menig zal de rente
voorlopig rond dat niveau koersen. De inflatie wil maar mondjesmaat
afkomen door looneisen en energieprijzen
die doorberekend worden. De hoge inflatie is immers prima voor het wegsmelten
van de schulden. Mijn conclusie is dat de hele ingreep het toonbeeld is van
menselijk falen. Volkomen onnodig.
In het nieuwe systeem krijgt ieder een ‘eigen potje.’
Daar is niets eigens aan: misleiding. Het bedrag in het potje is niet van jou,
want je kunt het niet opnemen en vrij besteden, mogelijk met uitzondering
eenmalig 10%. Je kunt niet zelf beslissen hoe het wordt belegd. Als je komt het
overlijden en het potje is nog vol, dan komt het niet aan nabestaanden, maar
vloeit het terug in de grote pot. Hoeveel er voor gepensioneerden gereserveerd
is weten ze niet. Hoezo is hier dan nog sprake van eigen pensioenpot?
Pleitbezorgers van het nieuwe stelsel zeggen dat
pensionado’s eerder gaan genieten van een hoger
pensioen omdat de buffers lager
zijn. Maar anderzijds krijgen ze beursdips voor de kiezen terwijl je als
gepensioneerden juist stabiliteit wenst. Er komt dus meer onzekerheid. De
premiehoogte staat nog ter discussie, belangrijk additioneel punt van onzekerheid.
Dan is er het invaren van het oude stelsel: wat te doen
met de lopende pensioenuitkeringen en opgebouwde pensioenrechten? Tegen welke
prijs wordt er ingevaren? Je wilt tenminste hetzelfde pensioen als je nu
krijgt, niet dan? Ga maar dwarsliggen en procederen. Kijken hoe ver je komt.
Kassa ping voor juristen.
Wat gaat deze omzetting kosten? De Pensioenfederatie
schat 1 miljard euro; maar zullen we voor de zekerheid uitgaan van het dubbele?
De federatie schat dat het gemiddeld 5 miljoen euro per fonds kost, maar het
stelsel wordt veel complexer en de contracten worden veel ingewikkelder. De IT
van de fondsen hebben het nu al moeilijk. Ik ben benieuwd hoe dat in het nieuwe
stelsel gaat! Daarbij komt de reperatiekosten van de zogenaamde doorsnee problematiek
waarbij jongeren onevenredig betalen voor het pensioen van ouderen. Wie gaat
dat betalen? U natuurlijk! De consultants zijn spekkoper met deze operatie, dat
is duidelijk.
Dan tenslotte nog dit. De socioloog Jürgen Habermas zei
het al in 1962 dat de politisering van de publieke ruimte steeds sterker zal
worden. Hij heeft volkomen gelijk gekregen. De instellingen, de media, de
wetenschap, het onderwijs, de kunst en cultuur zijn steeds politieker,
activistischer, geworden. Zo ook de institutionele wereld, waaronder de
pensioenfondsen. Ze volgen de politiek gedreven benadering van de
beleggingsproblematiek van de grote fondsen als ABP en PME en PGGM. Ze zijn
gericht op ESG, duurzaam, maatschappelijke zorg en diversiteit, inclusie. Dit
alles zonder inspraak van deelnemers. Hoezo eigen potje? “U heeft niets in te
brengen.” Dit gaat gepaard met de nodige dwang waarover ik recent hier
geschreven heb van DNB. Deze centrale bank is geen bank maar een toezichthouder
die het woord DWANG, met hoofdletters schrijft. “We willen een schone wereld,
anders gaan we kapot. Dat wilt u toch ook niet?” en “we willen een maatschappij
zonder discriminatie, dus streven we naar inclusie. Dat wilt u toch ook?” DNB
baas Klaas Knot is een handlanger van Mark Rutte. Rutte heeft hem op deze plek
gezet ten koste van prof Lex Hoogduin. Het is te hopen dat als Rutte verdwijnt
dat hij dan Knot meeneemt.
Help DDS deze moeilijke tijden door te komen. Help ons een vuist te maken tegen de mainstream media én tegen het partijkartel. Strijd zij aan zij met ons. Doneer op BackMe en strijd zij-aan-zij met DDS tegen het de globalistische elites. Mijn slotsom is dat het nieuwe stelsel onnodig is, een
achteruitgang betekent, misleidend is, uiterst kostbaar is, juridische ellende
geeft en de toezichthouder nog meer kans geeft om de zaak politiek naar haar
hand te zetten met dwang. De nieuwe pensioenwet is gebouwd op misleiding en
dwang.