De getallen, cijfers en rekensommetjes achter Pokémon Go zijn niet altijd eenvoudig. Gelukkig kunnen wij daar wat helderheid in verschaffen! Als je in
Pokémon Go een Gym wil verslaan, heb je toch op z'n minst wel een aantal Pokémon nodig die een CP hebben van meer dan 1.000. Sterker nog: hoe hoger, hoe beter! Want die Gyarados'en en Hypno's met CP's van 1.300 beslaan Gyms tot zover het oog reikt in het razendpopulaire spelletje voor mobiele telefoons.
Maar hoe kan je nu zorgen dat je evoluties altijd een CP hebben meer dan 1.000? Welnu: enkele knappe koppen hebben uitgerekend hoe dat moet: je kan dat aflezen aan de CP die de ongeëvolueerde Pokémon hebben op het moment dat je ze vangt. Of ze dan boven de 1.000 gaan op het moment dat je ze voldoende
candies geeft, kan je
aflezen in de volgende tabel:
Het resultaat kan een paar puntjes afwijken van de getallen die genoemd zijn in bovenstaande tabel, omdat ook in Pokémon Go er gebruik gemaakt wordt van een mechanisme genaamd 'IV'. De zogeheten 'Internal value'. Dit houdt eigenlijk in dat geen twee Pokémon (ook al hebben ze dezelfde CP) exact hetzelfde zijn. Er zal er altijd eentje (marginaal) sterker zijn dan de andere.
Wie echt wil weten hoe dát zit, raad ik aan
deze Reddit-post te lezen, waarin iemand genaamd 'Conan the Librarian' uit de doeken doet hoe IV's invloed hebben op de verschillende Pokémon in Pokémon Go, maar ik waarschuw wel: dit is hogere wiskunde en op de ultieme Pokémon-trainer na kan je prima lol hebben met Pokémon Go zonder je ooit in dit verschijnsel te hebben verdiept.
Hoe dan ook: als je wil weten of je een bepaalde ongeevolueerde Pokémon dus moet houden of weggooien, zou ik deze pagina maar bookmarken op je mobiele telefoon! Immers ga je dit handige schema vermoedelijk nog wel nodig hebben...