Winkels die niet meegaan met de tijd gaan stuk voor stuk failliet. Maar er komt altijd wel iets nieuws voor terug.
En we hebben weer een winkelketen die op omvallen staat waardoor de winkelstraten in veel steden en dorpscentra weer een stukje leger dreigen te worden. Via De Telegraaf:
De crisis in de retailsector is nog lang niet voorbij. Na de financiële malaise bij V&D en de problemen bij We Fashion staat ook Etam Groep op omvallen. Het familiebedrijf heeft gisteren uitstel van betaling gekregen van de rechtbank in Den Haag. Etam Groep, het moederbedrijf van Miss Etam en Promiss, verkeert al langer in zware financiële problemen. Eind vorig jaar ging het familiebedrijf van de drie broers Rob, Wouter en Joris Korijn op een haar na failliet.
Misschien dat er nog een doorstart mogelijk is voor Miss Etam, maar de vraag is wie er wil investeren in een keten met 205 winkels als dat er volgens ingewijden sowieso honderd te veel zijn.
Het is de zoveelste winkelketen die het moeilijk heeft, na de HEMA, V&D, We Fashion en alle winkels die eerder al zijn gesloten (denk aan It's, Schoenenreus, Halfords, Free Record Shop, en talloze anderen). Miss Etam heeft het, net als veel andere zaken, deels aan zichzelf te danken. Citaat uit de krant:
Volgens retaildeskundige Rupert Parker Brady heeft Miss Etam de kentering die ze de afgelopen drie jaar wilde inzetten niet weten te realiseren. "De keten had veel winkels op slechte locaties. Ze wilden het bedrijf omvormen tot een omnichannel-bedrijf dat via verschillende kanalen verkoopt." De winkelketen begon ook veel te laat met zakendoen op internet, vindt hij.
Veel 'oude' winkelketens weten de overstap naar het nieuwe winkelen niet te maken. Consumenten kopen al jaren steeds meer online, en als ze gaan winkelen, dan willen ze een speciale ervaring met eten, drinken en alles erop en eraan. Daarom gaan ze naar de stad, en dat is ook de reden waarom koffietentjes als paddenstoelen uit de grond schieten.
Net als veel andere mensen treur ik weleens dat het zo jammer is dat de winkelstraten leger worden. Maar dan denk ik: hoe erg is dat eigenlijk? Nou, dat valt reuze mee. Het is een kwestie van vraag en aanbod, en als ondernemers daar niet handig op inspelen, zijn het geen goede ondernemers en is het niet meer dan logisch dat ze klanten verliezen.
Ja, er zal wat meer leegstand zijn de komende tijd, maar laten we niet vergeten dat er de afgelopen jaren ook steeds nieuwe winkels en leuke koffiezaakjes bij zijn gekomen. In Den Haag hebben we er bijvoorbeeld een prachtige Marks & Spencer bijgekregen die het erg goed doet. De winkelstraat blijft niet voor 100 procent altijd hetzelfde, en dat is maar goed ook.