We leven in fantastische media-tijden

Geen categorie09 apr 2012, 9:00
Nieuwe vs. oude media. 
Matt Welch heeft werkelijk een fantastisch epistel geschreven over de opkomt van nieuwe media... en de reactie daarop van onze depressieve linkse vrienden van de traditionele media. Citaat:

Imagine for a moment that the hurly-burly history of American retail was chronicled not by reporters and academics but by life-long employees of A&P, a largely forgotten supermarket chain that enjoyed a 75 percent market share as recently as the 1950s. How do you suppose an A&P Organization Man might portray the rise of discount super-retailer Wal-Mart, or organic foods-popularizer Whole Foods, let alone such newfangled Internet ventures as Peapod.com? Life looks a hell of a lot different from the perspective of a dinosaur slowly leaking power than it does to a fickle consumer happily gobbling up innovation wherever it shoots up.

That is largely where we find ourselves in the journalism conversation of 2012, with a dreary roll call of depressive statistics invariably from the behemoth’s point of view: newspaper job losses, ad-spending cutbacks, shuttered bureaus, plummeting stock prices, major-media bankruptcies. Never has there been more journalism produced or consumed, never has it been easier to find or create or curate news items, and yet this moment is being portrayed by self-interested insiders as a tale of decline and despair.

U moet echt even het hele artikel lezen; het is nogal lang, maar het is de moeite zeker waard. Zoals Welch uitlegt doen de oude media net alsof de journalistiek op sterven na dood is, maar feitelijk is dit geheel onjuist. Sterker nog, het is nog nooit zo levendig geweest in de mediawereld. 
Het aparte is alleen dat het de oude media zijn die denken dat ze de moderne geschiedenis van de media kunnen opschrijven. Dit terwijl zij de verliezers zijn.
Ook een goed punt van de Reason-auteur: ooit stonden de media bekend om hun concurrentiestrijd en hun ongelooflijke mentaliteit. Dat is nu anders. Als er nu iets gebeurt - er komt een nieuwe concurrent bij, bijvoorbeeld - klagen ze opeens steen en been. 
En de consument? Die kan tevredener zijn dan ooit. Hij kan namelijk uit ontelbaar veel kranten, blogs, magazines en TV-zenders kiezen.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten