Dankzij het Nieuwe Leren halen leerlingen lagere cijfers. Verbazingwekkend! Op scholen waar leerlingen uit eigen belangstelling en talent met de leerstof aan de gang zouden moeten gaan slagen ze met
lagere cijfers dan op andere scholen. Deze methode, beter bekend als 'het Nieuwe Leren', is kennelijk toch niet zo héél succesvol. Dat zou je tenminste kunnen concluderen wanneer je een
gezond verstand ouderwetse kijk op zaken hebt, want de vernieuwers wijzen erop dat leerlingen van deze scholen wél beter scoren op
oplossingsgerichtheid en creativiteit. Het is alleen een misverstand dat we daarop zitten te wachten.
Het
Nieuwe Leren is erop gericht 'mondige wereldburgers te creëren die goed in staat zijn om hun plek te vinden in een snel veranderende maatschappij'. Dit betekent dat de leraar 'partner in de ontwikkeling' is en dat proefwerken als 'ouderwets' zijn afgeschreven. O, help!
Nu blijkt dus inderdaad dat dit geen geschikte methode is om leerlingen af te leveren die iets kunnen. Leerlingen slagen met de hakken over de sloot voor het eindexamen en dan nog dankzij het feit dat een deel van het eindcijfer wordt bepaald door examens die de school zelf afneemt. In hun schoolloopbaan hebben deze leerlingen vooral geleerd om te evalueren over hun eigen leerproces. En ze zijn natuurlijk goed wegwijs in de ICT.
Het is hartstikke mooi en natuurlijk zeitgemäß dat gediplomeerden hebben geleerd te reflecteren, oplossingsgericht te denken en dat ze kunnen omgaan met de computer. Maar het is een groot misverstand dat dit ten koste zou moeten gaan van inhoudelijk onderwijs. Waarom zou het vandaag de dag minder belangrijk zijn dat leerlingen kunnen spellen en hun rijtjes kennen? En waarom zou creativiteit niet gecombineerd kunnen worden met een gedegen kennis van bijvoorbeeld de geschiedenis?
Het is alleen de ideologie die voorschrijft dat de Nieuwe Mens niets meer hoeft te weten, behalve waar hij zijn informatie vandaan moet halen. En dat is je reinste nonsens. Ook vandaag de dag moet iedereen zijn taal beheersen. En ook over vijftig jaar zijn we gebaat bij een beetje historisch besef. Het geven van een degelijke kennisbasis is de nooit achterhaalde taak van het onderwijs.