De award voor het slechtste plan van het jaar gaat naar... de t-shirtonderwerpers van KA Designs die bedachten dat het een goed idee zou zijn om hakenkruizen te 'rebranden' als symbool van verdraagzaamheid in plaats van racisme.
Net als je denkt dat de wereld niet nog een beetje gekker kan, komt de wet van ome Murphy om de hoek kijken en moet je toch weer vaststellen dat je fantasie tekortschoot. Komt-ie: een Amerikaanse t-shirtontwikkelaar genaamd KA Designs is onder vuur komen te liggen vanwege enkele nieuwe stukken zomerkleding. De reden? Het bedrijf achtte het namelijk een aardig idee om hakenkruizen af te drukken op de nieuwe lijn t-shirts. Naar eigen zeggen wil het bedrijf daarmee het controversiële symbool heroveren op het racisme en de oorlog.
Lees maar mee:
"The US-based clothing design website Teespring is selling T-shirts and sweatshirts branded with swastikas, aiming to make them a “symbol of love and peace”.
The designs, created by KA Designs and sold on the site, all display large swastikas in the front. One shows the Nazi-associated symbol in rainbow colors with the word “Peace”, another one with the word “Zen”, one reading “Love” and a third design, in black, shows a spiral of swastikas. They range in price from $20 to $35.
“Here at KA we explore boundaries. We push them forward.” the company wrote as a description for the products. “Let’s make the swastika a symbol of Love and Peace. Together, we can succeed.”"
Het is natuurlijk weinig verrassend dat er uit Joodse hoek behoorlijk geschokt is gereageerd op deze actie, die voor nabestaanden van de holocaust natuurlijk heus niet zo makkelijk te verteren is als een stel knetterstonede hippies. Arsen Ostrovsky - de directeur van het Israeli-Jewish Congress vindt de actie walgelijk, en noemt het onvergeeflijk dat dit soort shirts worden verkocht "om in de naam van de kunst hieraan te verdienen, en dit ongeneeslijke nazi-symbool van haat en moord te veranderen in een symbool van 'liefde en vrede.'
In een Facebook-filmpje verdedigen de makers van de shirts hun keuze. "Dit is het hakenkruis," zeggen ze. "Het is 5000 jaar oud." Vervolgens krijgen we beelden te zien van boeddha-beelden en Adolf Hitler in een poging om uit te leggen dat het met hakenkruizen net zo is als met Duitsers: er zitten
heus ook wel wat 'goeien' bij.
Tja, het is natuurlijk heel jammer dat dit eeuwenoude teken van leven en oneindigheid gaandeweg iets anders is gaan betekenen, maar deze campagne is natuurlijk gedoemd om te falen. Een paar mensen die t-shirts dragen met dit grievende symbool zal eerder slagen in het openrijten van oude wonden, dan in het 'terugclaimen' van de swastika.
Laten we deze stukken textiel dan ook maar snel verwijderen uit de webshops van het internet, want deze actie is natuurlijk méér dan een beetje gevoelloos.