Sylvana Simons vindt het niet kunnen dat de meeste Nederlandse bedrijven maar nauwelijks gebruik maken van zwarte modellen.
In een nieuwe post op haar Facebook-pagina impliceert de DENK-vrouw dat dit weer eens iets te maken heeft met racisme of in ieder geval met vooroordelen (brr!). Maar, schrijft ze, er is zowaar een winkel die het wél begrijpt: Zeeman. Die winkel liet onlangs namelijk een brochure maken met op de cover een klein zwart meisje met afrohaar dat tussen de benen van haar moeder zit. De moeder kamt het haar van het meisje.
Natuurlijk is het een mooie scene, maar je moet wel héél erg geobsedeerd zijn met ras om daar vervolgens een heel stuk aan te wijden. Toch is dat precies wat Sylvana doet:
https://www.facebook.com/sylvana.simons/posts/1385109994834333
Zucht, Sylvana. Kun je hier nou echt nooit mee ophouden? Gewoon ras en huidskleur eens een tijdje met rust laten? Het is allemaal echt niet zo lastig hoor, de rest van Nederland doet dat 99% van de tijd.
Maar Sylvana kán dat niet. Haar obsessie is gewoon te groot.
Overigens kan ik wel uitleggen aan Sylvane en de pagina 'Diversity Rules' waarom je vaker blanke mensen op reclamefolders ziet dan zwarte fotomodellen: Nederlanders zijn overwegend blank. Ja, echt waar! Zo simpel is het. Er zijn zo'n 350.000 Surinaamse Nederlanders. Dan komen dan nog een paar honderdduizend Antilianen, en een paar verdwaalde immigranten uit Afrika bij. Voor het gemak rekenen we Turken, Marokkanen en andersoortige immigranten ook maar onder de 'niet-blanken'. Het resultaat: zo'n 20% van de bevolking is niet-autochtoon.
Dit betekent dus dat 80% dat wél is. En, ik weet het, heel verrassend, autochtone Nederlanders zijn over het algemeen blank. Gek he?
Mysterie opgelost! Dan kunnen Sylvana en Diversity Rules nu op zoek naar een ander verzonnen 'probleem' om 'op te lossen.'