De Erasmus School of Social and Behavioural Sciences weert smartphones uit het klaslokaal. Voor de gehele studie geldt een verbod op elektronische apparaten tijdens college. Of het nu gaat om laptops of telefoons, studenten horen gewoon met pen en papier te werken en elkaar aan te kijken. Studenten klagen weleens over het feit dat zij geen aantekeningen kunnen maken op hun laptop, maar onderzoek suggereert dat de leerprestaties door het gebruik van pen en papier beter zijn.
Volgens de faculteit hoort het gebruik van de smartphones tijdens college niet bij een professionele houding. Het is netjes om oog te hebben voor elkaar: 'Als studenten iets willen nazoeken kunnen ze het opschrijven en op een later tijdstip doen'. De faculteit stelt dat zij het belangrijk vindt dat studenten tot elkaar komen. Niet zozeer de kennisvergaring staat centraal, al is dat zeker een belangrijk onderdeel, maar met name het oplossen van sociale vraagstukken. Dat kan natuurlijk alleen samen. De faculteit vindt ook dat studenten die aantekeningen willen maken tijdens college gebruik kunnen maken van pen en papier.
Dat klinkt wellicht ouderwets, maar verschillende onderzoeken suggereren dat het maken van aantekeningen met pen en papier, in vergelijking met het maken van notities op een laptop, bijdraagt aan het onthouden van kennis en het structureren van die kennis. De reden hiervoor ligt verscholen in de wijze waarop aantekeningen worden gemaakt. Bij het maken van aantekeningen 'in oude stijl' is een student wellicht langzamer, maar hierdoor moet een student dus beter opletten en hoofd- en bijzaken van elkaar kunnen scheiden. Terwijl met een laptop snel kan worden gewerkt ontneemt dit de noodzaak om hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden.
Een recent onderzoek van Kiefer et al. (2015) liet zien dat het schrijven helpt bij het ontwikkelen van lees,- en luistervaardigheden. Ook het onderzoek van Mueller en Oppenheimer (2014) suggereert dat werken met pen en papier beter is voor leerprestaties. Met de veelzeggende titel 'The Pen Is Mightier Than the Keyboard' suggereert het onderzoek dat het maken van aantekeningen met pen en papier leidt tot een beter begrip van de stof.
Al met al een zeer goede insteek van de faculteit om studenten niet op hun laptop en smartphone te laten werken. Niet alleen is dat stukken socialer, maar lijkt dit ook ook beter te zijn voor de leerprestaties. Wanneer volgen andere universiteiten dit goede voorbeeld op?