Dit is ronduit schandalig.
De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing wist al een jaar voor het eerste ongeluk van een 737 Max-vliegtuig dat er serieuze softwareproblemen waren met het nieuwe toestel. Dat bericht het Algemeen Dagblad. Nou is dat een extreemlinkse krant die ik het liefst niet citeer als het over politiek gaat, maar dit betreft hard buitenlands nieuws en dan is het allemaal toch wat betrouwbaarder.
Hoewel dat dus al bekend was trok Boeing de voorlopige conclusie dat de problemen niet 'gevaarlijk' waren. Daarom werden luchtvaartmaatschappijen niet geïnformeerd. Datzelfde gold voor de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA. Die laatste kreeg pas een week na de eerste ramp te horen dat een veiligheidswaarschuwing in de cockpit niet goed werkte.
Dat was dus rijkelijk laat.
Boeing verdedigt zich nu door te stellen dat het de andere 'meters in de cockpit' voldoende geweest hadden moeten zijn voor piloten om te bepalen of het wel goed ging met de snelheid, hoogte, de motor, etc. Klinkt hartstikke leuk, maar een piloot zal antwoorden dat hij zoveel mogelijk indicatoren wil. En daarin heeft hij nog gelijk ook. Hij is immers verantwoordelijk voor honderden mensen (passagiers + cabin crew). Oh ja, en dan gaat het ook nog eens om een nieuw toestel waar de piloten niet mee bekend zijn (ook al omdat ze genoegen moeten nemen met een 'testprogramma' op de eigen thuiscomputer om te wennen aan de Max).
Maar ja, leg dat maar eens uit aan onze vrienden van Boeing. Blijkbaar weten die het allemaal beter -- zelfs nadat twee Boeing toestellen uit de lucht zijn gevallen en honderden mensen om het leven zijn gekomen.