1. Home
  2. Ross McKitrick pleit voor CO2-belasting, gekoppeld aan temperatuurontwikkeling

Ross McKitrick pleit voor CO2-belasting, gekoppeld aan temperatuurontwikkeling

Geen categorie05 jul 2013, 16:30
Oh nee, hè!?
Ross McKitrick heeft een voorstel gelanceerd voor een CO2-belasting, waarbij de temperatuurontwikkeling en de markt een grote rol spelen. De 'Global Warming Policy Foundation' (GWPF) heeft er een speciale bijeenkomst aan gewijd. En Marcel Crok heeft er aandacht aan geschonken op zijn website: 'De staat van het klimaat', onder de titel: 'Can a carbon tax solve the politicisation of climate science?'.
Laat ik voorop stellen dat ik een hoge pet op heb van Ross McKitrick als econoom, die zich heeft verdiept in de klimaatproblematiek. Samen met Steve McIntyre was hij het die de zogenoemde hockeystick–grafiek van Michael Mann als manipulatie heeft ontmaskerd. Daarnaast heeft hij andere excellente publicaties over de klimaatproblematiek op zijn naam staan. Maar zijn recente voorstel kan mij toch niet bekoren.
Wat houdt dat voorstel in?
Marcel Crok schrijft daarover het volgende:
I cannot explain it better than McKitrick did in his report:
I propose instead that the best way to proceed would be to put a small tax on CO2 emissions, and tie its subsequent evolution to a suitable measure of atmospheric temperatures. If temperatures go up, so does the tax. If they do not, the tax does not change.
Now why would or could that end the politicisation of climate science? Again I quote McKitrick:
What if no one believes the forecasts [of temperatures]? Here is where the concepts really gets interesting. There is no incentive for industry to promote or use wrong forecasts. The greatest benefits will accrue to those who base their plans on the most accurate numbers. Losses will pile up for those who make bad forecasts. In one stroke we will solve the politicisation of climate science by using the market to weed out bad models.
Dit systeem zou kunnen worden gekoppeld aan een 'futures' markt.
Marcel Crok:
Now to understand why this would be the case a longer quote from the report is needed:
A colleague of mine (Hsu 2011) has also pointed out that, if a futures market were to be opened in which firms could buy contracts to cover the per-tonne costs of the emissions tax up to, say, 30 years ahead, not only would investors have complete pricing certainty for the coming years, but the futures market would become the world’s most accurate climate model. With billions of dollars at stake, investors will ruthlessly sift information sources for an edge in predicting the value of such contracts, thereby bringing all the world’s knowledge to bear on the future path of climate. For example, if a scientist concludes from his analysis that we are nearing a ‘tipping point’ at which rapid temperature increases are inevitable, he might get frustrated if colleagues or policy-makers keep ignoring his warnings. But under the plan I am describing, if he has a valid analysis, market participants will not ignore him, instead they will objectively assess whether his warnings are credible. Likewise, if Lord Stern believes that global warming will make fossil fuel reserves worthless, owners of such reserves who accept his argument will have a strong incentive to invest in carbon tax futures to hedge against the risk to their assets. Hence, futures prices will reflect objective forecasts of future temperatures. Indeed if a scientist (or Lord Stern) believes his own forecast of the coming climate tipping point, he could earn significant profits by investing his pension in carbon tax futures while they are still cheap. And if he does not trust his own science enough to bet his pension on it, then he can hardly blame others for ignoring it too.
Wat zijn nu mijn bezwaren tegen dit plan? Ik moet bekennen dat ik er niet lang over heb nagedacht, maar het volgende is wat er zo spontaan in mij opkwam.
1. Er is momenteel geen 'schaarste aan belastingen'. Naar mijn gevoel is de belastingdruk te hoog, waardoor de prikkels tot het verrichten van arbeid, sparen, investeren en risico's nemen bij ondernemen zijn ondermijnd, hetgeen tot langdurige economische stagnatie met alle gevolgen van dien zal leiden. In dat geval is er geen uitzicht op een oplossing van het huidige schuldenprobleem, hetgeen op een gegeven moment tot een diepere economische crisis zou kunnen leiden dan we thans kennen. Elke extra belasting is dus hoogst onwenselijk.
2. Het systeem gaat er (impliciet) van uit dat er een vaste en significante koppeling is tussen CO2- uitstoot en temperatuurverhoging. De meeste recente 'peer-–reviewed' literatuur suggereert dat dat niet het geval is.
3. Het systeem leidt tot een extra laag van regelgeving, waaraan kosten zijn verbonden. Hier staan geen maatschappelijke baten tegenover.
4. Klimaatmodellen, waaruit projecties van het toekomstige temperatuurverloop rollen, zitten er naast, zoals de laatste jaren duidelijk is gebleken. Toch beschikken we niet over betere instrumenten om ons een beeld van de toekomstige temperaturen te vormen, tenzij we vertrouwen op de modellen van de ontwikkeling van de zonne–activiteit, die een goede 'track record' hebben over langere tijdvakken. Vele astrofysici verwachten binnenkort een decennialange periode van afkoeling als gevolg van een vermindering van de activiteiten van de zon. Sommige klimatologen (hier) verwachten afkoeling als gevolg van oceanische oscillaties. In het gedachtegang van beide scholen speelt – in ieder geval voor de komende tientallen jaren – CO2 geen dominante rol. Het is niet aannemelijk dat inschattingen van op klimaatgebied ondeskundige marktpartijen tot betere projecties van het toekomstige temperatuurverloop zouden leiden dan wat de – weliswaar verdeelde – wetenschap weet te produceren.
5. Het is naar mijn gevoel een misvatting te menen dat overheden bereid zullen zijn de voorgestelde CO2–belasting te omarmen als substituut voor het huidige klimaatbeleid (waaronder het Europese emissiehandelssysteem, ETS). Daarin is veel politiek kapitaal geïnvesteerd. Liquidatie daarvan door politieke besluitvorming zou tot een verlies van politieke geloofwaardigheid en reputaties leiden. Dat betekent overigens niet dat systemen als het ETS niet door het gewicht van de eigen contradicties kunnen imploderen, zoals thans het geval is.
6. Het is onaannemelijk dat wetenschappers in grote getale zullen deelnemen aan speculatie op CO2–'futures' markten en daar een merkbare invloed zullen uitoefenen. Hun primaire belangstelling ligt nu eenmaal elders.
7. In het voorstel zouden op de 'futures' markt contracten tot 30 jaar kunnen worden verhandeld. Wie kan er voorspellen wat er in die dertig jaar gebeurt? Zullen alle partijen die 'futures' contracten hebben gesloten zich nog wel aan hun verplichtingen kunnen houden? Of zullen velen van hen het niet overleven (zoals Enron in de VS).
8. Het belangrijkste punt is misschien wel dat een CO2–belasting, die tot doel heeft de CO2–uitstoot te beperken nauwelijks tot geen effect zal hebben op de gemiddelde wereldtemperatuur. In Nederland heeft de Tweede Kamer aan de regering gevraagd welk effect het klimaatbeleid op de gemiddelde wereldtemperatuur zal hebben. Een terechte vraag, want daar is het immers allemaal om te doen. Die vraag is niet beantwoord. Toch is het antwoord op die vraag bij benadering bekend: nauwelijks tot niets!
Kortom, een ondoordacht voorstel van Ross McKitrick.
Voor een Engelse versie van deze 'posting' zie hier.
Voor mijn eerdere DDS–bijdragen, zie hier.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten