Politici slachtofferen kinderen voor 'iPad-scholen'

Geen categorie08 jun 2013, 10:15

Kwaak, kwaak, kwaak. Basisschoolleerlingen zouden een iPad moeten krijgen, want "dat klassikaal woordjes stampen van vroeger heeft zijn beste tijd gehad".

Ik ben twee weken naar de Verenigde Staten geweest. Bij terugkomst in Nederland ben ik flink geschrokken van de onderwerpen die de afgelopen weken in het nieuws zijn geweest. De politiek is alweer aan het voorsorteren op nieuwe lastenverzwaringen - de burger houdt zijn bek toch wel - en er komen maar liefst elf zogenoemde Steve Jobs-scholen in Nederland. Wat dat laatste precies inhoudt? Elf basisscholen doen hun basisschoolleerlingen een iPad cadeau en, belangrijker nog, er wordt op een andere - lees: experimentele - manier lesgegeven. De kinderen (van 4 tot 12 jaar!) op deze scholen mogen straks zelf bepalen wat ze doen en wanneer. Docenten krijgen op die scholen slechts een 'coachende' rol.

Het initiatief komt van de organisatie met de bespottelijke naam O4NT, Onderwijs voor Nieuwe Tijd. De 4 in de naam slaat dus op 'voor'. Ja, zo leren onze kinderen wel wat normaal is. Maurice de Hond is een van de eindbazen achter het ideologische project om kinderen vrijwel niets meer te leren op de traditionele manier. Want dat is het gevolg van de keuzes die worden gemaakt: de iPad is niet een handig hulpmiddel voor erbij, nee, het apparaat staat centraal in het klaslokaal. Kinderen zouden geen boeken meer hoeven lezen en geen rijtjes meer hoeven leren. Immers, er staat toch een rekenmachine op de iPad? En waarom zou je nog lezen als een computerstem de teksten kan oplezen? Docenten zullen niet meer op klassikale wijze kennis overdragen, want dat is 'ouderwets'. Docenten hoeven niets meer te kunnen of te doen. Ze zitten alleen nog maar in het lokaal voor als iemand vragen heeft over de werking van de iPad.

Eigenlijk zouden we allemaal de Kinderbescherming moeten bellen, want ouders die hun kinderen op deze scholen plaatsen, snappen blijkbaar niet wat het beste is voor hun kroost. Dit geëxperimenteer met kinderen is tegen het asociale aan. Kinderen hebben structuur en discipline nodig. Ze moeten leren omgaan met autoriteit. Waarom zouden we onze kinderen het slachtoffer maken van onze experimenteerdrift? Voor de duidelijkheid: met de iPad zelf is helemaal niks mis, maar met de hele lesmethode van De Hond en zijn maatjes wél. In 2012 nog draaide een zogenoemde iPadschool alles terug. Leerlingen moesten toch weer boeken gaan lezen. Waarom zijn we toch steeds ziende blind en horende doof voor de feiten?

Dat zien we nog het meest bij onze politici, die stuk voor stuk jubelend zijn over de komst van de iPadscholen. De Volkskrant schrijft vanochtend dat zo'n beetje de hele Tweede Kamer enthousiast is over het experiment. SP-Kamerlid Jasper van Dijk zegt doodleuk: "Laten we eerlijk zijn: dat klassikaal woordjes stampen van vroeger heeft zijn beste tijd gehad." Ik geloof mijn oren niet. De enige partij die sceptisch is over de plannen is de PVV. Kamerlid Harm Beertema, die als geen ander weet wat goed onderwijs is (hij heeft zelf 34 jaar in het onderwijs gezeten en hij zat bij Beter Onderwijs Nederland), zegt in dezelfde krant: "Met de Steve Jobsscholen trappen we weer in die val [net als met het Studiehuis-concept - FV], deze keer met iPads en met nog jongere kinderen als slachtoffers. Al dat gezeur over de Einsteingeneratie. Kom op zeg, alsof er een nieuwe mens is opgestaan."

Na terugkomst uit de Verenigde Staten ben ik van de ene in de andere verbazing gevallen. De belastingen worden verhoogd alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Er komen elf iPadscholen, omdat een groepje onderwijsvernieuwers dat graag wil. Nederland wordt naar de knoppen geholpen door politici met een oneindige nivelleringsdrang en een ziekelijke experimenteerdrift. Een enkele uitzondering daargelaten hebben onze politici noch het beste met ons noch het beste met onze toekomstige generaties voor. Hoe anders kun je dit nieuws verklaren?

Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten