1. Home
  2. Op zoek naar de gemeenschappelijke markt

Op zoek naar de gemeenschappelijke markt

Geen categorie11 jun 2012, 23:41
 
Het magnum opus van de EU: de gemeenschappelijke markt, heeft ons veel voordelen gebracht. De euro is de kroon op die gemeenschappelijke markt en het uiteenvallen
van de euro kan de interne markt zomaar uiteen scheuren
als landen weer terugvallen in hun oude protectionistische patronen.
Zo luidt het mantra dat bij herhaling op ons wordt afgevuurd en
daarom moet alles gedaan worden om de gemeenschappelijke munt te
behouden.
 
Het is zonder meer juist dat de afwezigheid van tariefmuren en andere
reglementaire obstakels handel vergemakkelijkt. Omdat handel een
win-win situatie is (zowel de koper als de verkoper denkt beter te
worden van de transactie) leidt meer handel tot meer welvaart en meer
welzijn. De voordelen zijn er voor de consument die door de
toegenomen concurrentie meer keus heeft voor een betere prijs,
waardoor deze vervolgens meer andere producten en diensten kan kopen
wat weer mogelijkheden schept voor producenten.
 
So far, so good. Hoe meer handel hoe beter. Dat begrijpen we en er zijn
legio succesverhalen in de geschiedenisboeken te vinden om die
constatering te illustreren. Echter, wanneer ik een auto wil kopen in
Duitsland, waar meer vraag en aanbod is en daardoor een betere
prijsvorming, dan moet ik die auto invoeren, laten keuren, BPM
betalen en een Nederlands kenteken erop schroeven. Er is dus geen
gemeenschappelijke markt tussen Nederland en Duitsland, notabene onze
belangrijkste handelspartner en mede EU-lid.
 
Ander voorbeeld: roaming. Roaming betekent dat je belt of mobiel Internet
in het buitenland met een contract afgesloten in je thuisland. De
kosten van roaming kunnen lelijk oplopen omdat er hoge tarieven
berekend worden door de aanbieder in het buitenland. Dit komt omdat
de buitenlandse provider heel goed weet dat je niet langer dan twee
tot drie weken in zijn marktgebied verblijft en er dus voor hem
weinig reden is om aan klantenbinding te doen. Je eigen provider
heeft geen andere keus dan die hoge tarieven vervolgens door te
berekenen. Op dergelijke momenten staan alle neo-liberalen klaar om
in koor marktfalen! te roepen en te pleiten voor overkoepelende regelgeving. Toch blijft de vraag hangen waarom jouw provider geen mobiele diensten kan aanbieden in het buitenland.
Je hoeft toch ook niet van provider te wisselen als je van Gelderland
naar Overijssel gaat. Wederom is het antwoord: geen interne Europese
markt.
 
Met name omdat de veelgeprezen gemeenschappelijke markt al bestaat vanaf
1993, dat is bijna 20 jaar, zou je mogen verwachten dat we inmiddels
toch aardig op weg zouden zijn hiermee. Voor consumenten is er helaas
weinig veranderd, ofschoon ik geloof dat het voor bedrijven onderling
wel wat eenvoudiger is geworden zaken over de grens te doen. Dat is
mooi, maar ook een bescheiden resultaat, zeker vergeleken met de
retoriek die we bijna dagelijks mogen aanhoren over het magnum opus
van de EU. 

 
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten