Ondernemer blij met werknemer, maar ook weer niet

Geen categorie01 okt 2014, 19:00

Ondernemers geven hun werknemers gemiddeld een 7,5. Best netjes, maar tegelijkertijd willen werknemers niet een tandje harder werken voor hun bedrijf.

Hoe werknemers over hun werkgever denken, weten we inmiddels wel. De kranten staan er vol mee, vooral als er weer eens wordt geklaagd over de werkomstandigheden, de werkdruk, het salaris, etc. Het is interessanter om eens te kijken wat ondernemers eigenlijk van hun werknemers vinden. Nou, ze zijn behoorlijk positief, blijkt uit een onderzoek onder 336 ondernemers van opinieblad Forum van VNO-NCW.

De ondernemers geven hun werknemers gemiddeld een ruimte 7,5. Dat is op zich een prima cijfer natuurlijk. Bovendien zijn werknemers bijna nooit lui, aldus de ondernemers. Citaat:

Die werkgever is over een behoorlijk percentage van z'n werknemers tevreden: gemiddeld over 77 procent, zo blijkt uit het onderzoek. Luie werknemers zijn een bijna onbekend fenomeen binnen Nederlandse bedrijven: het zijn er hooguit sommigen, stelt 99 procent van de ondernemers. De meeste tot alle werknemers weten juist van aanpakken, is de ervaring van driekwart van de werkgevers. Een ruime meerderheid durft te beweren dat de meeste werknemers zichzelf terugverdienen.

Je zou bijna denken dat ondernemers echt helemaal in hun nopjes zijn met hun werknemers als je de cijfers zo bekijkt. Nou, dat is niet het geval. Tegelijkertijd klagen ondernemers namelijk over de zesjesmentaliteit van hun werknemers. Ik citeer:

Maar net even een stapje harder lopen om de werkgever te helpen in moeilijke tijden, dat doen veel werknemers niet, is ook iets dat veel ondernemers constateren. Een fiks deel van het personeel denkt niet echt mee over de toekomst van het bedrijf, is de ervaring van driekwart van de ondernemers. Veel werknemers kijken te weinig naar de belangen van het bedrijf. Er heerst een zesjescultuur, zegt een ondernemer. "Werknemers hebben de instelling dat alles hen voorgekauwd moet worden. Ik mis weleens de intrinsieke drijfveer om initiatieven te ontplooien."

Dat is natuurlijk heel erg interessant. Waarom krijgen werknemers gemiddeld een 7,5 als ze het liefst niks extra's willen doen voor hun werkgever? Het ontbreekt bij veel werknemers aan échte betrokkenheid bij het bedrijf. Dat is best wel slecht. Als een bedrijf succesvol wil zijn, dan moeten werknemers niet alleen maar op kantoor komen opdagen en precies doen wat van ze wordt gevraagd en om 17:00 uur naar huis gaan. Nee, dan moeten werknemers dat stapje extra willen zetten.

Of vinden de meeste ondernemers het stiekem wel best zo? Sorry, maar dat kan ik me niet voorstellen. Een ondernemer die niet het meeste haalt uit zijn werknemers, is wat mij betreft geen goede ondernemer.

Volg Frank Verhoef op Twitter.

Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten