NU.nl, het campagnebureau van GroenLinks. GroenLinks had zich
geen meer volgzame media kunnen wensen dan persbureau ANP en nieuwssite NU.nl. Nu de vuurwerkverkoop maandag officieel
van start is gegaan, schroeven de twee media hun promotie voor het meldpunt vuurwerkoverlast
nog verder op.
Het wordt steeds moeilijker voor nu.nl om een originele kop te verzinnen boven verder bijna precies hetzelfde bericht, maar de redacteuren doen hun best.
De promotie begon een week geleden, op 23 december, toen NU.nl kopte:
"Meldpunt vuurwerkoverlast woensdag online".
GroenLinks-raadslid Arno Bonte kan zich in zijn handjes wrijven met zo'n makke redactie die elk van zijn persberichten klakkeloos overneemt.
Want wat die "stijging" nu echt zegt, weten we natuurlijk nog steeds niet. De cijfers liggen niet hoger dan vorig jaar, dus van een stijging als in "steeds meer vuurwerkoverlast" is geen sprake. Dus betreft die stijging alleen het simpele feit dat de teller van het meldpunt blijft oplopen. Wat wil je, als Nederlands best bezochte nieuwssite er bijna dagelijks promotie van blijft maken.
De cijfers hebben, kortom, meer betrekking op het bekender worden van het meldpunt dan op een daadwerkelijke stijging van de overlast.
Dat zal NU.nl noch GroenLinks een zorg zijn. NU.nl wil zoveel mogelijk views en GroenLinks zoveel mogelijk ophef rond
vuurwerk. Missies geslaagd.