Spoorbeheerder ProRail houdt prestaties van de treinenloop in Nederland bij. Uit diverse metingen blijkt nu dat de nieuwste treinen, vol elektronica, gevoeliger zijn voor vrieskou dan de oudere modellen. Je houdt het niet voor mogelijk...
Een woordvoerder van ProRail legt kort uit wat zij precies met de metingen doen:
"Samen met de vervoerders kijken we welke verbeteringen mogelijk zijn om uitval en oponthoud voor reizigers te voorkomen. Ook testen we allerlei antivriesmiddelen om de stroomvoorziening ook bij strenge vorst op peil te kunnen houden."
Uit deze metingen blijkt dat moderne, computergestuurde treinen méér last hebben van kou en hitte dan voorgaande modellen. Dat ligt niet aan één type trein maar aan álle nieuwe types. Het is nog onduidelijk of dit te maken heeft met 'kinderziektes' bij nieuwe treinontwerpen of dat nieuwe innovaties/technieken gewoonweg gevoeliger zijn voor weersomstandigheden.
Wat de reden ook is, de kans is behoorlijk groot dat een oplossing op zich laat wachten en vertraging op de loer blijft liggen. De treinen zijn namelijk sowieso niet specifiek gemaakt voor Nederlandse weersomstandigheden. Zo'n beetje alle grote spelers (ProRail, NS, Transdev Nederland) zijn met elkaar in gesprek over hoe ze voor zo min mogelijk hinder kunnen zorgen.
Vanaf volgende maand zullen er nieuwe Spaanse sprinters en Franse intercity's gaan rijden, onder andere richting Brussel. Die testritten zullen hopelijk de grootste kinderziektes bloot weten te leggen voordat de treinen door heel Nederland zullen gaan rijden.